Voor de duidelijkheid:
Xenotransplantatie is het transplanteren van organen of weefsels tussen verschillende soorten (meestal tussen mens en dier).

Het lukt bijna nooit. Xenotransplantatie bestaat alleen als idee. In de praktijk is het nog niet mogelijk om cellen van dieren in mensen te laten overleven. Het afweersysteem zou ze onmiddelijk opruimen. De reactie die daarbij optreedt zou levensbedreigend zijn voor de patiënt.

Wat wel gebeurt:
de transplantatie van hartkleppen van varkens bij mensen, wat al jaren routinematig wordt gedaan. (Het transplantaat bestaat uit celvrij bindweefsel dat speciaal is behandeld).

Wetgeving
Transplantatie van dier naar mens is in Nederland en vrijwel alle Westerse landen verboden.
Staat in deze bron:
http://www.biomedisch.nl/tekst/xenotransplantatie.php

En hier:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=40633

Uitzondering is dus de hartkleppen van varkens. Een hartklep is dood materiaal net als bijvoorbeeld nagels en tanden. Er leven geen cellen meer in. Artsen gebruiken regelmatig varkenshartkleppen om een menselijke hartklep te vervangen.