wat is joe bidens visie, welke landen/groeperingen in het midden-oosten ziet hij als bondgenoten en wil hij steunen en welke ziet hij als vijanden?

Welke landen/groeperingen ziet hij als bondgenoten en wil hij steunen en welke ziet hij als vijanden?

1.1K

Antwoorden (1)

Bidens visie zal niet veel afwijken van het Amerikaanse Midden-Oosten beleid in de afgelopen 75 jaar. De bewegingsvrijheid van een president is qua buitenlands beleid niet heel erg groot. Denk aan Obama die Guantánamo zou sluiten.

Wat niet zal veranderen:
Israël door dik en dun steunen wegens de joodse kiezers in de VS
Saudi Arabië te vriend houden wegens de enorme olievoorraden en de miljarden die de VS verdient aan militair materieel gekocht door de Saoedi's.

Omdat de Saoedi's Soennieten zijn, en de Sjiieten als hun ergste vijanden beschouwen zijn ook de VS de Sjiitische landen vijandig gezind. Dus Iran en Syrië en de Sjiitische milities in Irak.

Verder staan de VS vijandig tegenover de terroristische groeperingen in het Midden-Oosten.