Mochten de koning en de koningin hun dochters Ans of Bep noemen?

Of zijn ze verplicht Hun kinderen hun namen naar anderen prinsessen te noemen uit het verleden

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ja, de koning mag de dochter ook Ans noemen. Of naar zichzelf, zoals Alexia naar Alexander genoemd is.
(Prins) Friso verwijst bijvoorbeeld naar de provincie Friesland.
Beatrix is vernoemd naar haar oma’s, koningin Wilhelmina en prinses Armgard. Maar haar roepnaam komt niet uit de familie, iets wat in 1938 nogal wat verbazing wekte. Beatrix stond volgens het hof “in geen enkel verband met eenig familielid, maar is uitsluitend gekozen om de fraaie beteekenis van dezen Latijnschen naam: de gelukbrengende”.
Toegevoegd op 26 juli 2020 11:07: bron
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. '(Prins) Friso verwijst bijvoorbeeld naar de provincie Friesland.'
Die uitleg lijkt me te simplistisch. Het Hollandse huis van Oranje (= de nazaten van Willem van Oranje) was in 1702 uitgestorven, met het overlijden van de kinderloze Willem III, de (Engelse) koning-stadhouder. Toen werd 'overgeschakeld' op de Friese Nassaus (= de nazaten van Willems broer Jan de Oude ). Johan Willem Friso, de Friese stadhouder, werd de Hollands-Friese stadhouder. Hij verdronk in 1711 op 23-jarige leeftijd, kinderloos en toen leek het Hollands-Friese vorstenhuis ten einde. Maar zes weken na zijn dood werd zijn zoon Willem Karel Hendrik Friso geboren. Die werd in 1747 als Willem IV stadhouder van alle provincies. De huidige koning is een directe nazaat van hem en zijn vader - de twee Friso's.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kort en goed: zoals Simon het verwoordt klopt het. De volledige naam van de tweede zoon van wijlen Prins Claus en toentertijd kroonprinses Beatrix is Johan Friso Bernhard enz enz… De Friezen waren toentertijd zeer verguld met de tweede naam Friso. Friso betekent "de Fries" en dat was voldoende voor de Friezen om enthousiast te reageren. Het maakte hen niet uit of deze tweede naam naar welke voorvader eventueel zou kunnen verwijzen.
Tot 2004 bekend als Johan Friso, maar liet dat jaar in een officiële verklaring weten dat hij in het vervolg Friso (De Fries) genoemd wilde worden. Vanaf die datum werd hij officieel aangeduid als Zijne Koninklijke Hoogheid prins Friso van Oranje-Nassau.
Zijn gedenksteen vermeldt de officiële namen in de juiste volgorde:
Johan Friso Bernhard Christiaan David Van Oranje-Nassau Van Amsberg.
SentWierda
3 jaar geleden
Friso, zo wil het verhaal, is de zoon van een Indische koning. Hij is een van de drie mannen die na de dood van Alexander de Grote het bevel van diens leger overnamen. In 313 v. Chr. landde hij in wat nu Friesland heet. Hij koloniseerde dit gebied en was er 68 jaar de baas.
Een totaal onwaarschijnlijk verhaal - gebaseerd op geen enkel feit.
Bron: Leeuwarder Courant, 6 augustus 2020. Artikel: Een optocht van fantasiekoningen.
SentWierda
3 jaar geleden
Correctie: Leeuwarder Courant, 5 augustus 2020.
De Oranjes hebben niet de plicht hun kinderen te vernoemen naar prinsen of prinsessen uit het verleden.
Beatrix is wel via haar tweede en derde naam vernoemd naar haar oma's koningin Wilhelmina en prinses Armgard.
De naam Beatrix komt niet uit de familie, iets wat in 1938 nogal wat verbazing wekte. Beatrix stond volgens het hof ‘in geen enkel verband met eenig familielid, maar is uitsluitend gekozen om de fraaie beteekenis van dezen Latijnschen naam: de gelukbrengende’.
Bij het geven van de voornamen door de huidige Oranjes wordt wel degelijk rekening gehouden met de Nederlandse tradities.
De voornaam Friso verwijst oorspronkelijk naar de provincie Friesland. Daar werd de naam dan ook enthousiast ontvangen. De Leeuwarder Courant merkte op: ‘De nieuwe prins Friso versterkt de hoop, dat er nog eens een Nederlandse prins of prinses zal komen, die zich naast verschillende vreemde talen ook nog eens de tweede Nederlandse taal, het Fries, eigen zal maken.
Al is het geen plicht namen te geven van prinsen of prinsessen uit het verleden, maar Bep of Ans zal het niet snel worden.
In Nederland is de traditie dat zodra een prins of prinsesje wordt geboren, dat er dan scholen, wegen, pleinen en straten naar de nieuwe prinses of prins worden genoemd. Waarschijnlijk zouden deze namen als bv Bep, Truus of Rietje door het Kabinet worden afgeraden. Een Rietjessteeg (meer zal het dan niet worden), Bepstraat of Truusbrug klinken minder fraai dan Wilhelminakanaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bep, Truus en Rietje zijn op zichzelf leuke puur Nederlandse namen maar kunnen in het buitenland een heel andere betekenis hebben doordat deze namen niet als voornaam herkend worden. Bij Rietje denken de Italianen aan een paglia, een strootjessteeg. In Ijsland betekent Truus een gelovige, in Japan betekent het waarheid.