Wat is de naaste vorm van democratie?

Met dit Nederland/zooitje schiet het niet op...

een maand geleden
2.2K
tinus1969
een maand geleden
Wat bedoel je met 'de naaste vorm'?
Appartement
een maand geleden
pffff...wat het het dichtst benaderd...
ronron1212
een maand geleden
Er zijn democratie 's in heel europa maar of het daar beter is is nog maar de vraag voor al de gezondheidszorg is nog maar de vraag.
jc54
een maand geleden
Je kunt altijd nog emigreren naar Rusland. Poetin zegt dat hij de verkiezingen democratisch heeft gewonnen...........
Inekez1
een maand geleden
Democratie op zich is het probleem niet. We hebben in Nederland zoveel verschillende kleine partijen dat er nooit 1 partij met een meerderheid is. De partij die nu het grootste is, heeft nog geen kwart van het totale aantal stemmen gekregen. Dan kun je wel de grootste partij zijn, maar alsnog is er meer dan driekwart van de Nederlanders die dus NIET op de PVV heeft gestemd. Dus als het idee van democratie is dat het merendeel van de bevolking vertegenwoordigd moet worden, dan wordt het op deze manier heel lastig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
@Inekez1
Zoals jij het nu uitlegt is de democratie juist wél het probleem.
tinus1969
een maand geleden
Democratie is ook niet één systeem; Nederland, Engeland, VS, Frankrijk, Duitsland, etc hebben allemaal andere systemen met hun eigen voor- en nadelen.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 democratie is democratie de verschillende uitvoeringen daarin maken niets uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212 ik denk dat de verschillende uitvoeringen wel uitmaken, juist als iemand klaagt dat ‘de democratie niet functioneert ‘
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 mensen zijn in nederland ontevreden met de politiek dat is toch echt iets anders het vertrouwen is laag.
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212, de vraagsteller is ontevreden (en schrijft 'Met dit Nederland/zooitje schiet het niet op...') en lijkt democratie te willen vervangen door iets anders. Maar wat ik ze, is dat je democratie niet hoeft te vervangen door iets anders, maar dat je binnen een democratie dingen kunt veranderen, Er is bv in Nederland wel gesuggereerd om bv een kiesdrempel of een districtenstelsel in te voeren. Is nog steeds democratisch.

Antwoorden (1)

Volgens de Democratie-index van The Economist kan de indeling van regeringsvormen als volgt worden weergegeven:

volledige democratie - onvolledige democratie - hybride regime - autocratisch regime

Nederland is volgens die index een volledige democratie. Onvolledige democratieën komen met name voor in Latijns-Amerika en de Caraïben.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie-index_van_The_Economist.
Antoni
een maand geleden