De informateur doet eerst allerlei gespreksrondes en onderzoekt waar de ruimte zit om toch tot afspraken met elkaar te kunnen komen. De partijen kunnen zich tov de informateur vrijelijk uiten. Hij krijgt dus een indruk van hoe het werkelijk zit. Daarna doet hij een voorstel aan de Koningin.

In feite is het gesprekstechniek om mensen op een lijn te krijgen. De lijn moet worden gevonden en er moet een meerderheid voor zijn.

Zodra we weten hoe de hazen lopen, kan er een formateur worden benoemd door de Koningin, die de samenstelling van het kabinet gaat bevorderen. En uiteindelijk moet dit leiden tot het regeerakkoord, waar de betrokken partijen een handtekening onder willen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes, duidelijk en begrijpelijk uitgelegd. Niets meer aan toe te voegen dus....

Andere antwoorden (1)

Een informateur heeft niet alleen zelf bepaalde kwaliteiten ( kennis van zaken, overzicht, het vermogen te bemiddelen en te onderhandelen) hij/zij heeft door de afzonderlijke gesprekken ook goed in beeld wat de partijen willen en waar hun grenzen liggen. Dit maakt het onderhandelen gemakkelijker.