Ben ik nou gek? Wie is nou de winnaar?

Mark Rutte betoogt in de media dat hij eerst wil proberen een coalitie te vormen met de grote winnaar van de verkiezingen de PVV. Ook omdat de kiezers die op de PVV gestemd hebben niet genegeerd mogen worden.

Ik vind dat kiezers nooit genegeerd mogen worden.

Maar de VVD is met 31 zetels toch de winnaar, met PVDA(30) als nipte tweede en de PVV(24) als goede derde?

En waarom mag je 16% van de kiezers (PVV) niet negeren, maar 20% (PVDA) wel?

rose
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk nog erger, mag je de ongeveer 70% die tegen Wilders is negeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wonderlijk, ik had op mijn stembiljet geen optie 'kruis hier aan waar u tegen bent'. Jij wel?
rose
13 jaar geleden
SuzyQ, je gaat me nou toch niet vertellen dat ik woensdag per ongeluk VOOR de PVV gestemd heb? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Nee, maar je hebt ook niet tégen de PVV gestemd. Je hebt vóór een andere partij gestemd. Ter vergelijking: ik heb niet vóór de VVD gestemd. Maar ook niet tégen de VVD. Sterker nog, gegeven de opties ben ik erg content met het resultaat dat de VVD de grootste is geworden en het waarschijnlijkste scenario is dat Mark Rutte (en niet Job Cohen) premier wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy: ik betwijfel of het CDA zal willen meeregeren met de PVV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.. maar inderdaad Job Cohen wordt waarschijnlijk geen premier en Mark Rutte wel.

Het beste antwoord

De VVD is de winnaar. De PVV is absoluut een factor van belang geworden als derde partij, maar ik heb ook nooit begrepen dat stijging ten opzichte van de vorige verkiezingen belangrijker wordt gevonden dan het behaalde aantal zetels zelf.

Er werd vorige verkiezingen ook al op die manier geredeneerd, dat is niet iets nieuws nu de PVV zoveel winst heeft behaald. Vorige verkiezingen werd de SP bijvoorbeeld als dé grote winnaar gezien.

Als je het zuiver bekijkt, gaat het er natuurlijk gewoon om hoeveel mensen je volgens de laatste verkiezingen vertegenwoordigt, niet hoe hoog of laag je de verkiezingen daarvóór stond.

Wel vind ik het met deze uitslag (dus zónder naar stijgingen/dalingen te kijken) logisch om de mogelijkheid van een rechts kabinet te onderzoeken. Zelfs zonder D66 bij het rechtse blok te scharen (die vallen er als sociaal-liberalen vaak een beetje tussenin) is er een rechtse meerderheid gekozen in de Kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hij zal gezegd hebben: de grootste winnaar in zetelaantal. De grootste verliezer in zetelaantal is Rita Verdonk. Van 1 zetel naar 0. Daarna de Partij van de Dieren van 2 naar 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winnaar neemt het voortouw in de onderhandelingen. Dit wil niet zeggen dat de grootste partijen het recht hebben om deel te nemen in een coalitie. Er moet gewoon een regering komen die steunt op de meerheid in de kamer. Uit welke partijen de coalitie bestaat is in principe niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Goed doorzien, Johan. Elke meerderheid kan zich beroepen op voldoende steun uit de samenleving, of dat nou groen-paars is of bruin-rechts. Maar dat is niet de vraag. De vraag gaat over de redenering die wordt uitgevent door R. en waarom die redenering dan niet consequent gevolgd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rutte mag met elke partij proberen samen te werken met wie hij wil, of het nou linkse, rechtse, kleine of grote partijen zijn. Ik snap ook niet waarom Rutte de PVV, die sociaal-economisch veel verder wegstaat van de VVD, verkiest boven de PvdA, maar dat maakt helemaal niet uit. Grootte doet niet ter zake, het gaat om de meerderheid. En als winnaar mag als je nu eenmaal als eerste proberen een coalitie proberen te vormen. Negeren staat hem vrij.
rose
13 jaar geleden
Ja, Johan, maar het gaat hier over iets dat Rutte gezegd heeft. Rutte zegt dat hij het eerst met de PVV wil proberen OMDAT je 16% van de kiezers niet mag regeren. En DAN zou volgens DEZELFDE REDENERING eerst de PVDA aan de beurt zijn. Want door die over te slaan negeert hij (in zijn eigen woorden!) 20% van de kiezers. Dat hij eerst met de PVV wil praten moet hij zelf weten. Hij moet er allen geen rare redeneringen over de wereld in sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die redeneringen worden er toch bijverzonnen.... Wilders is ten opzichte van vorige verkiezingen een grote winnaar, terwijl de pvda zetels heeft verloren. Kijk je naar het zetelaantal zou je ook kunnen redeneren dat eerst moet worden onderhandeld met het pvda. T is maar net hoe je het wilt uitleggen....
Tja, dat is inderdaad een zienswijze: jij gaat uit dat de partijen nu stemmen hebben gekregen en dat ze op 0 zijn begonnen.
In het spraakgebruik (en in de politieke beleving) wordt uitgegaan van de vorige situatie en wat dit nu als wijziging betekent.

Het is zoals altijd in de politiek: alles wat er gebeurt kan worden uitgelegd op de manier zoals het de politicus het beste uitkomt. In dit geval zegt Rutte dat hij eerst met de PVV wil praten omdat die zoveel hebben gewonnen. Maar als hij liever eerst met de PvdA had willen praten, had hij verteld dat hij eerst met PvdA ging praten omdat dat toch de tweede partij in Nederland is.

We kunnen alleen maar concluderen dat Rutte een keus maakt om eerst met Wilders om tafel te zitten, we weten alleen niet of hij dat doet om met de PVV te proberen een coalitie te gaan vormen (uiteraard ook nog met anderen), of dat hij dat doet om direct in het begin Wilders af te laten branden om er verder geen last meer van hem te hebben.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben trouwens benieuwd naar wat het CDA zal doen indien VVD en PVV het eens worden. In dit opzicht zit het CDA in een hele sterke positie en hebben ze met een beroep op hun verlies een geloofwaardige reden om alsnog te kiezen voor oppositie.
rose
13 jaar geleden
Dus, als de VVD op 78 zetels staat, en naar 77 gaat (fictieve situatie uiteraard) en in dezelfde verkiezingen gaat een andere partij (b.v. de PvdA) van 20 naar 35 zetels, dan is de PvdA daar de winnaar? Lijkt mij toch van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo zou je t wel kunnen stellen, maar hoeft niet.
itsme
13 jaar geleden
:-) ik heb juist gesteld dat het hele verhaal over 'winnen en verliezen' meer een excuus is om even bepaalde dingen niet te doen of juist wel, maar als een partij zoals je stelt 77 zetels heeft, dan is er helemaal geen reden om te gaan onderhandelen. Dan wordt het gewoon regeren, zelfs al hebben ze een verlies van 30 zetels gehad.
rose
13 jaar geleden
En als een partij van 76 naar 74 zetels gaat? Is het dan een verliezer? (Ervan uitgaande dat andere partijen niet boven de 35 zetels komen) Of toch gewoon de winnaar.
itsme
13 jaar geleden
Altijd als een partij in zetels teruggaat, is die partij een verliezer. Want winnen of verliezen is altijd een relatief begrip.
Maar nogmaals, als je uitgangspunt is dat een partij op de verkiezingsdag begint met 0 zetels, is elke partij een winnaar. En dan is de grootste partij ook de grootste winnaar...
rose
13 jaar geleden
Het blijft een rare manier van naar de dingen kijken. Alsof, als bij de volgende verkiezingen, als alle partijen gelijk blijven behalve PVV en TON, waarbij er 1 zetel van PVV naar TON gaat, TON de grote winnaar van de verkiezingen zou zijn. (ik citeer mijzelf even)
itsme
13 jaar geleden
Inderdaad, zie de ophef over de twee zetels (in 2006 van 0 naar 2) voor de Partij vd Dieren. Daar werd een enorme aandacht aan besteed, alhoewel dat geen reden was om Marianne Thieme uit te nodigen voor coalitiebesprekingen... Dus het begrip 'winnaar' is hier gerelateerd aan de procentuele winst voor die partij zelf. Wat ook interessant is, dezelfde verkiezingen 2006 was de SP enorm gegroeid, naar 25 zetels. Maar met de SP in een coalitie zitten was geen optie voor Balkenende.
Het is tactisch, strategisch heel goed om eerst te kijken naar een coalitie met de PVV. Dan zal razendsnel blijken dat het op grond van de programma s niet kan.

Dan kan daarna het echte werk beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
JA, Ineke, daar kan ik je best in volgen. Maar de vraag gaat over de redenering van Rutte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is volgens mij de redenering van Rutte en zijn adviseurs, en van alle fractieleiders die dit advies aan de koningin hebben uitgebracht. (ze hebben het allemaal gezegd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Hier wordt, neem ik aan, met winnaar bedoeld , welke partij ten opzichte van de vorige verkiezingen, er de meeste stemmen bij heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet gek,dit toont slecht aan,dat de logica van Rutte geen logica is,maar slijmerij. Daarbij zal hij alle moeite doen om de linkse partijen uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
vorige keer was de SP grote winnaar heeft ook niet geregeerd,soms denk ik wel eens is er wel een democratie?