In welke situatie kom je terecht als je je laat uitschrijven uit je land en daarop niet in een ander?

Welke consequenties krijg je dan? En mag dat überhaupt wel?
Stel dat ik me uit mijn land (België) laat uitschrijven en niet in een ander land inschrijven, wordt ik dan een illegaal in elk land van de wereld? Vele onbeantwoorde vragen in één vraag dus. Dank voor uw hulp.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

In Nederland (en dat zal in België niet veel anders zijn) krijgt een Nederlander die zich zonder nieuw adres uit laat schrijven de status "Vertrokken, Onbekend Waarheen (VOW)".
VOW'ers kunnen geen aanspraak maken op de rechten en plichten van de gemeente of de provincie en een deel van de landelijke voorzieningen.
Dat heeft hele praktische oorzaken: een VOW'er is administratief nergens inwoner van een gemeente. Maar ook zijn de adresgegevens onbekend. Brieven sturen kan niet. Een VOW'er kan b.v. ook niet stemmen (want er kan geen stempas worden toegestuurd). Gemeentelijke belastingen innen is ook lastig, want: van wélke gemeente dan ?
Uitkeringen aanvragen wordt ook lastig. Want dat doe je in je eigen gemeente.
Je blijft dus in veel gevallen "onder de radar" zowel voor je rechten, als je plichten.

Daarnaast ben je in overtreding: je bent namelijk wettelijk verplicht je in te schrijven in de gemeente waar je (het meest) verblijft.
.
Nog even concreet: je wordt niet illegaal in een land, puur alleen door je niet in te schrijven. Wel kunnen visa e.d. verlopen waardoor je illegaal wordt. In je eigen land zul ja altijd legaal aanwezig zijn.
Toegevoegd op 03 december 2019 12:59: tekst