Wat gebeurt er met de stemmen die op Els Borst zijn uitgebracht?

Er stond op teletekst dat Els Borst lijstduwer was voor de D66 in haar woonplaats maar dat ze de kieslijsten niet meer op tijd hebben kunnen aanpassen na haar dood. Ze kreeg bij mijn weten zo"n 400 voorkeurstemmen. Het kan best zijn dat dit in een tv programma is uitgelegd, maar dat heb ik dan gemist.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De stemmen zijn opgeteld bij het totaalaantal van D66. Ze worden niet aan een andere kandidaat gegeven, maar tellen wel mee voor de zetelverdeling.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel, die stemmen gaan naar de eerstvolgende op de lijst.
Ivana
10 jaar geleden
Nee Marius. Els Borst stond op een onverkiesbare plaats onderaan. Deze stemmen gaan naar de lijsttrekker, de Heer Frans Poot.
Men heeft op haar gestemd om haar eer te bewijzen. De lijst was al gedrukt voordat Els Borst werd vermoord. De ingezetenen van de gemeente hebben informatie gekregen en toestemming om op haar te stemmen als eerbewijs. Er werd bij gezegd dat de stemmen in dat geval niet verloren zouden gaan maar naar de lijsttrekker zouden worden doorgeschoven. Er zijn 6 zetels in die gemeente naar D 66 gegaan.