Ja dat kan. Je hoeft geen zetels in de eerste kamer te hebben om in de 2e kamer goede wetten / regels te bedenken die nuttig zijn voor het land. Het zou om de inhoud moeten gaan, en niet om welke partij iets bedacht heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, daar is geen enkel staatkundig bezwaar tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt eigenlijk af van een slimme coalitie. Op dit moment heeft namelijk het CDA de meeste mensen in de 1e kamer zitten, een coalitie met CDA lijkt op dit moment ook een slimme zet, in 2011 geloof ik zijn er pas 1e kamer plaatsen te vergeven.

Mochten we iets krijgen van VVD, PVV & CDA dan maakt het niet zoveel uit allemaal, dan zijn er genoeg plaatsen in de 1e kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op ned 1 werd gezegd dat ze sterk genoeg zouden staan in de eerste kamer, vandaar mijn antwoord ook.
Het kán natuurlijk, zeker omdat de coalitiepartijen wel vertegenwoordigd zijn in de EK.
de PVV zal nooit alleen regeren, en dus ook niet alleen wetsvoorstellen maken, dus daar ligt het probleem niet.

Het probleem is vooral dat er eigenlijk geen TK coalitie denkbaar is die een eveneens een meerderheid heeft in de EK. Dus wanneer er wetsvoorstellen worden gedaan die mogelijk niet voldoende draagvlak hebben zal daar een moeilijkheid liggen. Maar dit geldt niet alleen voor de PVV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is inderdaad geen enkele staatskundige wet die dit verbied. Maar even ter aanvulling op alle antwoorden hierboven gegeven:

In maart 2011 zijn weer provinciale staten verkiezingen. Direct na deze verkiezingen worden dan ook de nieuwe Eerste Kamerleden gekozen. Dit betekent dus dat over minder dan een jaar de PVV wel vertegenwoordigd zal zijn in de Eerste Kamer. Eer dat het nieuwe kabinet fatsoenlijk aan het werk is en wetsvoorstellen doorvoert naar de Eerste Kamer, is het al bijna tijd voor de PS verkiezingen.

CDA en VVD hebben nu samen 35 van de 75 Eerste Kamer zetels.