Kan iemand die de toegang tot het gemeentehuis is ontzegd een paspoort of ID-kaart aanvragen?

Ik kwam dit artikel tegen over een klokkenluider aan wie de toegang tot het stadhuis werd ontzegd. https://www.gelderlander.nl/liemers/mensen-overleden-door-spanning-bij-gemeente-zevenaar~a3d31af0/ Kan zo'n persoon nog gebruik maken van dergelijke gemeentelijke diensten zonder te verhuizen naar een andere gemeente? Een paspoort kan alleen bij de gemeente waar men ingeschreven staat aangevraagd worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een paspoort kun je ook digitaal aanvragen en thuis laten bezorgen.
Het CBR is met een proef bezig dat dit met het rijbewijs ook kan.

Antwoorden (1)

Een gemeentehuis mag en kan mensen de toegang ontzeggen die notoire overlast geven of 'niet gewenst' zijn. Meestal is dit voor de duur van een jaar. Het is een maatregel die een goede waarschuwing is en iemand dwingt zich voortaan aan de regels te houden. Bij herhaling kan opnieuw deze sanctie worden opgelegd.

Een gemeentehuis is echter ook een openbaar gebouw en is dienstverlenend. In de brief waarin door burgemeester en wethouders de ontzegging wordt aangezegd, zal dan ook een uitzondering worden vermeld voor uittreksels, paspoorten e.d. Dit is toegestaan nadat er een afspraak over is gemaakt.
amc