Dat komt omdat er weer ouderwets met het potlood gestemd is, en er dus ook weer ouderwets met de hand geteld moet worden.

Er wordt geteld door de leden van het stembureau.

Eerst worden de ongebruikte stembiljetten geteld en in een verzegelde zak gedaan, zodat die niet tussen de gebruikte stembiljetten terecht kunnen komen.

Dan worden alle oproepkaarten, volmachtbewijzen, kiespassen e.d. geteld, zodat bekend is hoeveel stemmen er uitgebracht zijn. Op die manier valt een telfout bij het tellen van de stemmen op, er moeten immers evenveel stemmen als stemmers zijn. Ook die oproepkaarten e.d. worden verzegeld opgeborgen.

Dan pas wordt de stembus geopend, en worden de stembiljetten gesorteerd. Een stapel voor iedere afzonderlijke partij, en een stapel voor ongeldige stemmen. Hier zitten de blanco stemmen ook bij.

Hieruit volgt een voorlopige uitslag.

Dan worden de stemmen per kandidaat geteld, de aantallen worden opgenomen in een proces-verbaal, en hiermee wordt de definitieve uitslag bepaald. Ook de stembiljetten gaan vervolgens in verzegelde zakken, zo is later een eventuele hertelling mogelijk.

Bij dit hele gebeuren mag je als burger trouwens aanwezig zijn, omdat het je recht is om persoonlijk te controleren of de verkiezingen eerlijk verlopen. Maar je mag niet zelf meetellen.

Uit dit telproces blijkt trouwens ook de werkelijke waarde van een blanco stem: niks, noppes, nakkes, nada. De blanco stemmen komen op de stapel met stemmen waar mensen méér dan één vakje hebben ingevuld, een groot kruis door de lijsten hebben gezet, hun naam hebben ingevuld, een tekeningetje hebben gemaakt etc. De ongeldige meuk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, heler antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heler=helder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gedaan, wel eens waargenomen.

Andere antwoorden (2)

Op de site van de Rijksoverheid staat een filmpje met een instructie voor de stemmentellers. De regels zijn vastgelegd in de Kieswet.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlanders in het buitenland stemmen natuurlijk ook. Het duurt wat langer voordat deze stemmen bekend zijn.