word een diplomaat opgepakt en veroordeeld als die een burger slaat en de burger slaat terug?

of word dan alleen de burger veroordeeld omdat ie een diplomaat slaat?

4 jaar geleden
2.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Dit is een theoretische non-vraag, omdat diplomaten worden geselecteerd en opgeleid om 'diplomatiek' te zijn, dus om zonder zelf op te vallen of weerstand op te roepen, contacten en onderhandelingen te regelen tussen landen. Een diplomaat die opvalt door een oma in coma te slaan, is daarom ongeschikt voor zijn werk. Iemand die zulke trekjes heeft, komt iha niet door de opleiding.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969 Volgens mij gebruik je nu toch zelf een non-sequitur. Het idee dat diplomaten juist dergelijk gedrag zullen voorkomen is juist, maar dat zegt niets over het feit of het werkelijk gebeurt. "Iemand die zulke trekjes heeft, komt iha niet door de opleiding." Praktijk:
https://www.google.nl/search?client=opera&q=diplomaat+slaat+medewerker&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, het klopt dat dit een non-sequitur is, daarom staat het ook onder reacties. Mbt je link naar google; dit valt onder de uitzondering die de regel bevestigt. Als ik de links lees: Een deel van de problemen lijkt te maken te hebben met 'doorgeschoten beveiliging'; diplomaten uit onveilige landen als Afghanistan en hun beveiligers treden iets te doortastend op omdat ze zich begrijpelijkerwijs snel bedreigd voelen.
LeonardN
4 jaar geleden
Als je toegeeft dat het een non-sequitur is dan is je reactie per definitie onjuist. De vraag is dus relevant en geen theorie.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, je laat je afleiden door details en uitzonderingen waardoor je niet naar de hoofdlijn kijkt. Diplomaten hebben niet als levensdoel om een oma in coma te slaan, of meer algemeen, om gewelddadig te zijn. Naast onschuldige problemen rondom foutparkeren lijken de problemen vooral te ontstaan bij beveiligers die overreageren - wat, nogmaals, niet zo vreemd is als diplomaten gewend zijn hun werk ook te doen in landen waar veiligheid op straat niet zo vanzelfsprekend is als hier.

Antwoorden (2)

Nee die kan normaal gesproken niet opgepakt worden voor slaan. Als een diplomaat op heterdaad betrapt wordt op een misdrijf of overtreding mag hij niet aangehouden of juridisch vervolgd worden.
Of die ander veroordeeld kan worden hangt af van de situatie. Was het uit zelf verdediging dan hoeft deze ook niet veroordeeld te worden.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
maar het is toch een strafbaar feit? met een zwaar misdrijf op heterdaad kan een diplomaat ook niet worden aangehouden? of stel een diplomaat slaat een oude oma in coma waar iedereen bij is, of een diplomaat slaat een politie agent een gebroken neus. wat word er dan gedaan?
erotisi
4 jaar geleden
blijven zij steeds onderworpen aan het recht en de jurisdictie van het uitzendland en kunnen daar wel regulier vervolgd worden. Ook kan de onschendbaarheid van een diplomaat op verzoek van het gastland worden opgeheven, waarna hij wel in het gastland terecht kan staan. Een en ander vereist natuurlijk de medewerking van het uitzendland; er kan dus geen sprake zijn van een ‘recht’ van het gastland op vervolging van de diplomaat door het uitzendland. Zo is het dan ook in de meeste gevallen niet waarschijnlijk dat een diplomaat thuis vervolging hoeft te vrezen. Daarom wordt meestal liever naar een spreekwoordelijke ‘diplomatieke’ oplossing gezocht. Wel heeft het gastland een enkele ‘harde’ sanctie ter beschikking: het kan een diplomaat tot persona non grata verklaren en hem, ook zonder aangifte van redenen, naar huis sturen.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vind 50.000 euro overigens niet veel. Dat zijn zo’n 500 boetes, bij de huidige bedragen. Minder dan 1 per diplomaat schat ik zo.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is juist een enorm hoog aantal relatief gezien. Hoeveel boetes blijven per reguliere burger onbetaald zonder enige consequentie? Ik denk dat dat toch eerder de 0 per burger gaat.
https://www.nu.nl/binnenland/3526786/helft-boetes-van-diplomaten-onbetaald.html
51% van de boetes die ze krijgen blijven onbetaald.
Het gaat ook niet om het bedrag, het gaat om de werking die ervan uitgaat. Het ondermijnt op een bepaalde manier de rechtsstaat.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, het ging me er om, dat het totale aantal boetes (betaald en onbetaald) uiteindelijk niet zo groot is. We maken ons dus druk om 500 boetes.
Indien een diplomaat in het buitenland zijn land vertegenwoordigt, is hij inderdaad onschendbaar.
Het gastland kan buitenlandse diplomaten niet vervolgen of aanhouden.

Omdat een diplomaat het standpunt van zijn regering vrij moet kunnen brengen, mag hij niet het risico lopen om aangehouden of vervolgd te worden.

Dit wil niet zeggen dat een diplomaat een vrijbrief heeft om zich te misdragen!
Ze staan niet boven de wetten van het land waar ze verblijven.

Indien een diplomaat zich misdraagt, door een burger te slaan in het gastland, zal hij door het zendland waarschijnlijk terug worden geroepen. Het zendland mag zelfs de diplomatieke onschendbaarheid opheffen.

Kortom, een diplomaat is alleen onschendbaar om veilig zijn werk te kunnen uitvoeren.
Bij misdragingen zal het zendland echt wel actie ondernemen.
Toegevoegd op 03 augustus 2019 18:41: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Die laatste zin zou volgens de etiketten correct moeten zijn. Toch bewijzen de terugkerende berichten over scheurende en foutparkerende diplomaten dat dat lang niet altijd gebeurt.
popeye
4 jaar geleden
Nou ik kan mij herinneren dat er een diplomaat wad die een pand huurden, en €100.000 schuld had bij de eigenaar maat vervolgens terug naar thuisland is gegaan. Het thuisland verschuilde zich achter het feit dat er geen internationale recht kon worden gedaan.
LeonardN
4 jaar geleden
"Bij misdragingen zal het zendland echt wel actie ondernemen."
Ik zou dat niet zo durven stellen. Er zijn gevallen bekend dat er niks gebeurd is, of dat men niks doet uit angst voor politiek gedoe.
https://www.ad.nl/binnenland/diplomaat-slaat-er-bij-ruzie-op-los-en-gaat-vrijuit~a45c0db7/?referrer=https://www.google.nl/ Voor boetes zo goed als hetzelfde verhaal. We mogen niet eens boetes geven.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/koenders-gaat-diplomaten-zo-snel-mogelijk-vragen-boetes-vrijwillig-te-betalen~b0fc6a18/
Aan het verdrag houden we vast, want anders kunnen Nederlandse diplomaten in het buitenland in de problemen komen. Maar de Kamer vindt het onverteerbaar dat mensen die voor ambassades of internationale organisaties werken, niet tot de orde worden geroepen als ze de fout ingaan. De laatste lijst met wanbetalers stamt uit 2014 en toen werd in totaal 50.000 euro aan boetes niet betaald. In 2013 was dat 10.000 euro meer.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, Mbt je ‘ ik kan mij herinneren’; wanbetaling is geen strafbaar feit en contracten met diplomaten zijn vziw in principe rechtsgeldig en afdwingbaar. Soms echter is dat lastig als de schuldenaar weggaat uit Nederland... Kortom, let goed op met zekerheden en onderpand bij dit soort contracten.