is het stroomstoot wapen nou wel of niet bij de politie ingevoerd?

volgens mij in 2017 was er een test waarbij ze een jaar lang stroomstoot wapen mochten gebruiken. maar nooit meer iets van gehoort

4 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Gedeeltelijk.

Op 4 juli 2019 is een monitor (een evaluatierapport) over het gebruik van het stroomstootwapen aan de Tweede Kamer gestuurd. Een jaar eerder was een eerste monitor aan de Tweede Kamer gestuurd.

In dit artikel https://www.politie.nl/nieuws/2019/juli/4/stroomstootwapen-minder-vaak-ingezet.html van 4 juli 2019 vind je over de inzet van het wapen onder meer deze informatie:

"Sinds 2017 zit het stroomstootwapen als proef in de standaarduitrusting van agenten die werkzaam zijn in de incidentafhandeling in Zwolle, Amersfoort, Rotterdam en bij de ondersteuningsgroep Noord-Nederland. Ze kunnen hiermee verdachten op veilige afstand onder controle brengen, met een minimale kans op letsel voor verdachten, agenten en omstanders."

"Voor de tweede monitor is gekeken naar de drie pilotteams die het wapen formeel nog mogen gebruiken tot de minister een definitief besluit over het stroomstootwapen heeft genomen. Het gaat om de teams Amersfoort, Zwolle en het team surveillancehonden van de Eenheid Rotterdam."

Verder vind je nog:

"Dit najaar [dus in de herfst van 2019] gaat de minister in debat met de Tweede Kamer over het al dan niet aanschaffen van het stroomstootwapen. De politie heeft al eerder geadviseerd het middel beschikbaar te willen stellen aan de agenten werkzaam in de noodhulp."
...
Hier https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/algemeen/algemeen/monitor-inzet-ssw-embargo-4-juli.pdf vind je het document van 4 juli 2019.
Antoni
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
dus het is nog steeds niet officieel ingevoerd zie ik.
Antoni
4 jaar geleden
Dat klopt. Als burger kan je er op dit moment (juli 2019) alleen in Zwolle, Amersfoort en Rotterdam mee geconfronteerd worden.
popeye
4 jaar geleden
aah precies. thanks