Word de Nederlandse politie getest op xtc en andere soft/hard drugs?

Of kunnen nederlandse agenten ook op zaterdag avond eens lekker naar de klote gaan?

4 jaar geleden
6.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
In hun eigen tijd?
Dan zijn ze gewoon burger.
TurfGraver
4 jaar geleden
Maar een agent heeft wel een voorbeeld functie, dus "naar de kloten gaan" zit er niet in.
popeye
4 jaar geleden
maar worden ze getest dan? mij lijkt het dat ze daar nogal lax in zullen zijn, net zoals bepaalde aangiftes niet opnemen etc
popeye
4 jaar geleden
en dat ze een voorbeeld functie hebben betekend niet dat alle agenten zich ook daar aan houden in hun prive dingen lijkt me
tinus1969
4 jaar geleden
Drugsgebruik isbovendien nog altijd strafbaar - vziw is het reden voor ontslag als je agent bent.
TurfGraver
4 jaar geleden
Tja, als ze een bank overvallen en niemand komt daar achter...
Maar bij vermoeden of twijfel zal er wel zeker getest worden.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, politieagenten kunnen officieel (vanwege het belang van integriteit en het voorkomen van belangenverstrengeling) in hun vrije tijd niet helemaal doen en laten wat ze willen.
In de praktijk gaat het natuurlijk wel eens mis: http://nl.wikisage.org/wiki/Martin_Hoogland
Rutge
4 jaar geleden
Zoals TurfGraver zegt, in hun eigen tijd zijn ze gewoon burger. Er zullen agenten bij zitten die een voorkeur hebben voor xtc, de ander voor coke, weer een ander houdt het alleen bij een blowtje. En weer een ander moet er niks van hebben. Al denk ik (maar dat is mijn aanname) dat de meesten zich wel gedragen. Ik denk niet dat er een protocol is om de agenten op maandagochtend eerst een drugstest te laten ondergaan. Dan zou het wel erg ernstig gesteld zijn.
popeye
4 jaar geleden
nou nee hoor, ik vind juist dat het goed is dat ze regelmatig gecontroleerd moeten worden, aangezien ze werk doen waarbij ze constant scherp moeten zijn en een vuurwapen bij zich hebben en ook moet rijden. altans als dat controleren al niet gebeurt.
TurfGraver
4 jaar geleden
Formeel mag er niet "zomaar" door een werkgever gecontroleerd worden.
Lijkt mij ook niet nodig, maar bij twijfel of vermoeden wordt het anders.
tinus1969
4 jaar geleden
@Rutge, ik verbaas me over het gemak waarmee je zegt 'Er zullen agenten bij zitten die een voorkeur hebben voor xtc, de ander voor coke, weer een ander houdt het alleen bij een blowtje.'
Dit soort integriteitsbreuken zijn off limits voor agenten.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969 Juist, maar dat zegt niet zo veel. Er zijn zoveel dingen verboden. Er zal vast minder druggebruik voorkomen bij politie dan bij de algemene bevolking, maar het zal toch voorkomen. Uiteindelijk blijven het mensen, en er zijn weinig mensen die volledig volgens de wet leven. https://www.nrc.nl/nieuws/2003/06/12/agent-rob-stond-strak-van-de-xtc-7642385-a237644
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/agent-mag-wel-blowen-maar-geen-xtc~b3781667/
Dat zullen excessen zijn, maar ze komen voor.
Als je hier op zoekt komt een nog duidelijker beeld naar voren dat ook politieagenten gewoon mensen zijn.
https://www.google.nl/search?client=opera&q=agent+plichtsverzuim&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Gelukkig bestaan zulke berichten, het betekent namelijk dat er ook (intern) tegen opgetreden wordt, en niet alles onder de pet wordt gehouden. Ik zou dus icm met "Al denk ik (maar dat is mijn aanname) dat de meesten zich wel gedragen." hetzelfde durven gokken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tinus. Drugsgebruik is in NL niet strafbaar.
LeonardN
4 jaar geleden
@popeye Zover ik kan vinden zitten er nogal wat haken en ogen aan testen op de werkvloer (als je dat bedoelt).
https://www.pwnet.nl/personeelsmanagement/nieuws/2017/07/drugstest-op-het-werk-mag-dat-10124563
https://www.novo-advocaten.nl/Actueel/ID/1187
Ik vraag me dus sterk af of bij de politie dergelijke drugstesten afgenomen worden. De berichten waarin agenten bleken drugs te hebben gebruikt lijken meer signalen van collega's of de dodelijke gevolgen zijn opgemerkt. Een verhaal waarin een agent is ontslagen nadar een (on)aangekondigde drugstest is gedaan op het werk kan ik niet vinden (zegt niet dat ie er niet is, of wellicht is men niet scheutig om dat naar buiten te brengen).

Antwoorden (1)

De Nederlandse politieagent kan getest worden op gebruik van XTC en soft/hard drugs. Helemaal uit hun dak gaan op zaterdag is voor een politieagent zeer onverstandig. Wanneer zij betrapt worden op het gebruik, ook in de privésfeer, is dit een reden is voor ontslag.
Gedragingen in de privé-situatie kunnen plichtsverzuim opleveren. De ambtenaar heeft de verplichting om zich te gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt. Voorwaarde is dat het gedrag een relatie heeft met de ambtelijke dienst of de ambtelijke hoedanigheid.
Agenten worden er in de opleiding op gewezen dat ze ook in hun vrije tijd een voorbeeldfunctie hebben. Het gebruik van drugs is niet toegestaan. Ook niet van strafrechtelijk gedoogde middelen zoals pillen en joints.
Hoofdcommissaris J. Kuiper van de Amsterdamse politie waarschuwde in 2003 zijn 6000 agenten al in een brief dat ze in hun vrije tijd geen 'partydrugs' mogen gebruiken. Gebruik van gedoogde drugs is voor agenten 'plichtsverzuim' en kan tot ontslag leiden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@joanDArc En toch werkte dat niet in 2003. Op YouTube is een filmpje van peter r de vries te zien over de politie in de Warmoesstraat Amsterdam. Politie snuift, slikt en dealt zelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye, kijk eens kritisch naar het YouTube filmpje. De Amsterdamse burgervader schreef in januari 2003 een waarschuwingsbord
Uit welk jaar zijn de getoonde beelden van het filmpje. In welk jaar waren er nog guldens?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarschuwingsbord moet waarschuwingsbrief zijn.
Smartphone gaat weer eens zijn eigen gang
popeye
4 jaar geleden
Tijd speelt geen rol. Drugs gebruik onder agenten wat mij niets zou verbazen is uiteindelijk van alle tijden.