Hoe maak ik de juiste keuze voor de politieke partij waarop ik ga stemmen?

Ik heb al het een en ander op tv gezien maar weet het echt niet meer.Bij de een ga je meer huur betalen en bij de ander meer voor de zorg. Komt het niet allemaal op hetzelfde neer?
Waar moet ik nou op stemmen? Ik heb een gezin met 3 kinderen onder de 16 en twee fulltime middel salarissen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom geven al die minners geen advies.met op een minnetje drukken kom je er wel heel makkelijk van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja EEf zodra het over politiek gaat komen de minnen,akelige stiekeme minkukels

Het beste antwoord

Je moet niet alleen maar hier en nu in je eigen portemonnee kijken, maar naar wat je op de lange duur hoopt en verwacht van de samenleving.
Hoe kunnen we ooit een regering met een goede langetermijnvisie krijgen als mensen alleen maar in het hier en nu in hun centenbakkie kijken zonder zich om de rest van het land of zelfs de wereld laat staan de toekomst te bekommeren ?
En bij alle partijen komt het geld rechts binnen en gaat er links weer uit ; ook dat maakt puur de financiën geen goede reden om te kiezen voor de een of de ander.

Probeer je dus zo goed mogelijk een voorstelling te maken van het land zoals het is en zoals je het graag zou zien, en kijk welke partij het beste bij jou visie past. OOK als dat betekent dat je soms persoonlijke offers moet doen om er op de lange termijn beter uit te komen.

Zo ben ik, om maar wat kleine voorbeeldjes te noemen, voor het afschaffen van de bioindustrie, ook al betekent dat dat mijn vlees duurder wordt en ik het minder vaak kan eten,. Voor de wereld vind ik dat de beste optie. En ook de hypotheekrente mag van mij op de schop, al heb ik een eigen huis, maar op de lange duur zal dat zowel de koop- als de huurhuizen betaalbaarder maken, en kun je twee enórme bergen verkapte uitkeringen (renteaftrek en huursubsidie) afschaffen. Maarja, dat gaat niet in vier jaartjes.

Stemmen behelst dus wel wat meer dan alleen je eigen kosten/batenanalyse voor de komende vier jaar ; met een betje geluk moet jij (en je 3 kinderen) nog wat langer mee dan alleen de komende regeringsperiode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je weer mooi gezegd en ik ben het ook nog
met je eens, dus plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ prima vlgs mij beste antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed gezegd.
Welke partij geeft het meeste vertrouwen dat zij nu de juiste keuzes maken zodat de Nederland in de toekomst ook nog leefbaar is.
Wat zijn jouw voorkeuren, als je in hart hart kijkt waar ligt jouw ideologie, kijk daarnaar en besluit op basis van die zaken welke partij er in jouw ogen het beste bij past.

Andere antwoorden (8)

Als je op de langere termijn kijkt heeft de VVD de beste kaarten. Echter er zijn vele reden op een partij te stemmen, dus die keuze moet je echt zelf maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe de stemwijzer
of laat je inspireren door de partij van de dieren
of
mens, maatschappij en spiritualiteit
suc6!

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.mensenspirit.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt nu alleen maar verkiezingsbeloften te horen, en het is moeilijk om in te schatten wat er werkelijk van overblijft als er een regeringsverklaring moet worden opgesteld. Alle onderwerpen zullen dan worden uitonderhandeld en er zal uiteindelijk een compromis overblijven waar alle standpunten zijn uitgehaald...

Oftewel: stem op de persoon of de partij waar je het beste gevoel bij hebt, en/of waar je het meeste vertrouwen in hebt.
itsme
13 jaar geleden
Kan ik middel salarissen lezen als: modaal inkomen?
In dat geval gaan veel linkse partijen bij jou plukken, o.a. pvda en de SP.

Vvd, cda, pvv zal minder gaan plukken omdat ze minder uitdelen en weggeven aan lage lonen.

Heb je de stemwijzer al gedaan op www.stemwijzer.nl?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen verdienen onder modaal inkomen, door de sociale partijen (zoals SP) worden ook de middeninkomens ontzien.
Als je twee modale salarissen hebt, behoort je waarschijnlijk tot de bovenklasse.
Dan is het nog de vraag hoe sociaal je bent, dus hoeveel je over hebt voor anderen, samen delen, zorg voor het milieu zodat jouw kinderen ook nog leuk naar bos en heide kunnen en dat soort dingen.

Behalve
1) de stemwijzer, (al genoemd)
2) is het ook de kieswijzer
http://welkepartijpastbijmij.nl/?page=main

3) De links/rechts wijzer
http://www.d2-mobile.nl/nl/ads/stemmen/?pi=stem&ggl=2
maar daar moet je je mobiel nummer invullen, wat ik niet doe.

4) De groene kieswijzer
http://www.groenekieswijzer.nl/doe_de_kieswijzer

Als je deze allemaal hebt ingevuld, moet je toch wel een idee hebben waar je staat, politiek gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel goeie tips in jouw antwoord momo +1
Ik weet één ding zeker als partij A het wint en we moeten bezuinigen op gezondheidszorg dat iedereen het moet en het niet is gericht alleen op mij zo ook met de Hypotheekrenteaftrek hogere huren schoolkosten etc.Alleen de één kan het beter opbrengen dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet voor niets dat er zoveel zwevende en onzekere kiezers zijn. Het geheel is enorm onoverzichtelijk en de media maken het nog eens stukken moeilijker, door heel selektief mensen aan het woord (dus reclame) te laten. Let op de publieke omroep: vrijwel altijd blijkt hier de voorkeur voor links (m.n. de PVDA) evident. Dit werkt beslist door in de meningsvorming bij het volk.
Tijdens de huidige campagne blijken sommige partijen nergens te zijn uitgenodigd . Overal zie je Rutte , Cohen, Halsema, Pechtold en Balkenende ( Soms Roemer en Rouvoet of Wilders) zingen, roepen, debatteren , maar waar zien we Thieme, Verdonk of Van der Staay c,s,?
Ik vind het ook ontzettend moeilijk een keuze te maken. Toch maar weer stemwijzer doen en de peilingen in de gaten houden. En als je het niet weet: strategisch stemmen. Ik bedoel hiermee: als de VVD echt zo sterk blijft: voor een tegenhanger zorgen. Bijvoorbeeld de SP of de PVDD.
De laatste 2 vind ik trouwens erg consequent en duidelijk evenals consistent in hun standpunten. Al betreur ik het oprecht dat geen van beiden hun overtuiging (geen monarchie maar een republiek) niet in het programma heeft opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je links stem dan de PVDA, ben je rechts stem op de VVD. Die twee partijen gaan na de verkiezingen de politiek bepalen. Rechts is voor het recht van de sterken, links is voor solidariteit onder mensen.