Je moet niet alleen maar hier en nu in je eigen portemonnee kijken, maar naar wat je op de lange duur hoopt en verwacht van de samenleving.
Hoe kunnen we ooit een regering met een goede langetermijnvisie krijgen als mensen alleen maar in het hier en nu in hun centenbakkie kijken zonder zich om de rest van het land of zelfs de wereld laat staan de toekomst te bekommeren ?
En bij alle partijen komt het geld rechts binnen en gaat er links weer uit ; ook dat maakt puur de financiën geen goede reden om te kiezen voor de een of de ander.
Probeer je dus zo goed mogelijk een voorstelling te maken van het land zoals het is en zoals je het graag zou zien, en kijk welke partij het beste bij jou visie past. OOK als dat betekent dat je soms persoonlijke offers moet doen om er op de lange termijn beter uit te komen.
Zo ben ik, om maar wat kleine voorbeeldjes te noemen, voor het afschaffen van de bioindustrie, ook al betekent dat dat mijn vlees duurder wordt en ik het minder vaak kan eten,. Voor de wereld vind ik dat de beste optie. En ook de hypotheekrente mag van mij op de schop, al heb ik een eigen huis, maar op de lange duur zal dat zowel de koop- als de huurhuizen betaalbaarder maken, en kun je twee enórme bergen verkapte uitkeringen (renteaftrek en huursubsidie) afschaffen. Maarja, dat gaat niet in vier jaartjes.
Stemmen behelst dus wel wat meer dan alleen je eigen kosten/batenanalyse voor de komende vier jaar ; met een betje geluk moet jij (en je 3 kinderen) nog wat langer mee dan alleen de komende regeringsperiode.