Mishandeling is strafbaar gesteld en de dader kan dus strafrechtelijk vervolgd worden.

Verder kan bureau jeugdzorg zorgen voor begeleiding binnen het gezin en zo nodig zwaardere maatregelen nemen, zoals uithuisplaatsing van het kind/ de kinderen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
meldpunt kindermishandeling
samenwerking in de regio
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is ondergebracht bij Bureau Jeugdzorg.
Er schort vooral nogal wat aan de coordinatie van de verschillende instanties.

De afgelopen jaren is veel aandacht voor kindermishandeling gevraagd door Reflectie- en Actiegroep Aanpak Kindermishandeling (RAAK), die de politiek vroeg om een aanvalsplan tegen kindermishandeling.

Naar aanleiding van de inspanningen van RAAK, zijn zogenoemde RAAK-regio's ingesteld in vier proefregio's, waar geprobeerd wordt kindermishandeling effectiever aan te pakken en te voor komen. Centraal staat een coördinator die als aanjager fungeert en betere samenwerking tussen instanties bewerkstelligt. Daarnaast worden methoden gebruikt en ingevoerd die goed werken.

Maar er moet nog heel veel gebeuren, vooral op het gebied van wetgeving (Ieder kind heeft recht op bescherming tegen geweld en op een opvoeding zonder geweld. Ouders hebben het recht op opvoedondersteuning. Invoering van verplichte meld codes.)