Naast Gerdi Verbeet zit griffier mevr. Biesheuvel-Vermeijden. Wie zit er naast haar en wat is haar functie?

Ik kijk naar het debat en vroeg het me af. Lijkt me iig met griffiewerk te maken hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even voor de duidelijkheid, wie zit er dus aan de andere kant van Verbeet, dus niet mevr. Biesheuvel-Vermeijden maar de andere kant. Wie is het en wat is haar functie?

Toegevoegd na 6 minuten:
De mevrouw rechts op de foto dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Interessante vraag.

Rechts van de voorzitter (op de foto links) zit "de griffier" en links van de voorzitter zit het hoofd van de griffie.

De 2e kamer heeft een grote ambtelijke dienst. Beveiliging, persvoorlichting, de griffie, en het buro van de griffier. Dat laatste is wat verwarrend.

Als je "de griffier" van de 2e kamer bent, is dat een officiele functie. Mevrouw Biesheuvel hoort in principe bij de ambtelijke dienst, maar zij is o.a. adviseur van de voorzitter van de 2e kamer. Dat houdt in dat die functie ook een tikkeltje politiek is, en daarom kost het niet zoveel moeite om te achterhalen wie Mevrouw Biesheuvel is, hoe oud ze is, en wat haar politieke voorkeur is. De griffier van de 2e kamer weet b.v. alles over staatsrecht en vooral wat de bevoegdheden van de 2e kamer zijn.

Zo zou het kunnen zijn (ik noem zomaar wat) dat een kamerlid een demissionair minister naar huis wil sturen, of een amendement wil indienen op een wet die in behandeling is bij de 1e kamer. De griffier zal de voorzitter dan adviseren (als Gerdi Verbeet dat zelf niet weet) of dat staatsrechtelijk wel kan.

De griffie van de 2e kamer is een andere afdeling, dan het bureau van de griffier, en het hoofd van de griffie is een puur ambtelijke functie. Het hoofd van de griffie heeft een taak die niets met politiek te maken heeft, maar meer met organisatorische zaken. Zij zal zorgen dat stemmingen goed georganiseerd worden, spreektijd verdelen, en de agenda van de 2e kamer plannen.

Het hoofd van de griffie zal waarschijnlijk nooit interviews geven, en nooit bij Pauw en Witteman zitten. Het gaat er bij haar niet zo om, wat zij vindt, maar meer hoe goed ze is in haar ambtelijke werk. Daarom is er van haar geen informatie wie zij is.

Ter vergelijking: we weten wie de minister van buitenlandse zaken is, wie de staatssecretaris is, we weten hoe ze eruit zien, en wat de politieke voorkeuren zijn. Met veel moeite zul je ook nog kunnen achterhalen wie de secretaris-generaal is van buitenlandse zaken, maar wie nou precies het hoofd Europese zaken van het ministerie van buitenlandse zaken is (ook een heel hoog baantje!), doet niet ter zake, het interesseert niemand, en is ook nauwelijks bekend, omdat dat ook echt een ambtelijke functie is, met nauwelijks politieke invloed.

De functie van de mevrouw is dus bekend, maar niet wie zij is. Zij is een ambtenaar met een hoge functie, maar wie zij is, is blijkbaar voor niemand interessant.