Wat is het (gemiddelde) opleidingsniveau van elke politieke partij?

Ik vroeg mij af of dit bekend is. Lijkt me aardig om bij elke politieke partij de opleidingsstatistieken (hoeveel/wie hebben welke studie/opleiding gedaan) te zien van hun kandidaten. Niet dat dit uiteindelijk een bepalende factor is, maar ik zou het zeker wel een aardige (op feiten gebaseerde) toevoeging vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In de laatste HP/de Tijd staat wel het opleidingsniveau van de partijleiders en of er ook economen op hun lijst staan.
Geert Wilders bv beschikt over het diploma HAVO aangevuld met een cursus Sociale Verzekeringen. Daarmee schijn je in Nederland de wens uit te kunnen spreken Minister President te kunnen worden.
Gelukkig zijn alle anderen veel hoger opgeleid.
Cohen Mr. dr. en professor
Balkenende mr. dr en professor
Femke Halsema: Criminoloog en Sociale Wetenschappen
Pechtold: Kunstgeschiedenis
Mark Rutte; geschiedenis met economie als bijvak
Cees v.d. Staay: rechten
Emile Roemer: PABO
Marianne Thieme: Jurist
Andre Rouvoet: rechts- en staatsfilosofie

Allen hebben economen achter zich staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een mooi overzicht! Bedankt. Nu maar hopen dat er ook zo'n overzicht van alle kandidaten per partij bestaat :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dat het me iets uitmaakt. Hoe kom ik dan aan een minnetje, als ik bovenstaande reactie lees?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen flauw idee, ik wou een 'thumbs up geven', maar dat kan pas als ik niveau 2 ben, moet iemand anders zijn geweest die het gek genoeg geen goede reactie vond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een min hebt van iemand die Geert Wilders ziet zitten; van mij een plus !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de min te compenseren van mij een + ..en omdat ik het een volledig antwoord vind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar Wilders wil de politiek weer teruggeven aan de gewone mensen. Van wetenschap wordt je alleen maar dom, zal hij zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij geen min hoor, ik vind het vooral grappig dat sommige mensen werkelijk iéder politiek onderwerp aangrijpen voor een sneer richting Geert Wilders. De wens uitspreken om premier te worden, dan mogen we gelukkig allemáál in deze democratie. De laatste HP/De Tijd heb ik niet gelezen, maar als jouw antwoord een waarheidsgetrouwe weergave is, dan zijn ze toch echt een stukje opleiding van Wilders vergeten. Je mag zelf uitzoeken welk deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het precieze antwoord wat ik zocht, maar dat is volgens mij ook niet voor handen. Uiteindelijk zeker het beste antwoord met een mooi overzicht, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dit gemiddelde is voor aankomende verkiezingen in elk geval niet beschikbaar. Wel kunt u naar de sites van de verschillende partijen gaan. Op de sites stellen de verschillende kandidaten zich voor. Staat ook bij welke opleiding ze gevolgd hebben. U kunt dan zelf een idee krijgen, over wat het gemiddelde opleidingsniveau ongeveer is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jammer genoeg de tijd niet om van alle honderden kandidaten uit te zoeken wat hun achtergrond is, en bij niet alle partijen is dit beschikbaar. Een paar kandidaten geeft inderdaad een impressie, maar ik zou graag een overzichtelijk schema hebben. Gek dat dit (nog) niet beschikbaar is.
De grote drie hebben de best opgeleide mensen. Maar bij de eerste drie van de lijst van de PVDA zijn twee professoren.