Waarom besloot de SP een oppositiepartij te worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
SimonV
5 jaar geleden
In plaats van de kiezer voor te houden dat het met de SP aan de macht allemaal veel beter wordt, kiest de partij in 1993 voor de positie van de oppositiepartij. Een wat vreemde reden, vind ik zelf.
https://www.sp.nl/wij-sp/geschiedenis
LeonardN
5 jaar geleden
+SimonV
Je lijkt de enige te zijn die de vraag doorgrond. De SP heeft zich een tijd zelf opgeworpen als oppositiepartij, tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De SP heeft te vaak opvattingen waar andere partijen weinig mee kunnen, en door hun stijl van oppositie voeren roept de SP ook weerstand op bij andere partijen. Het is bij de SP 100% of 0% en daar komt bij dat de SP ook populisme bedrijft die Nederland schade kan berokkenen. Mensen vinden het vaak niet leuk om te horen die op de SP stemmen, maar een partij als de PVV lijkt meer op hun qua gedrag dan dat men ooit zou willen toegeven.

Antwoorden (3)

Als je niet in de regering zit dat behoor je tot de oppositie deze keuze wordt door de kiezers als eerste bepaald. Heb je niet genoeg zetels om tot de grote partijen te behoren dan kom je meestal ook niet in de regering. Dus geen ministers.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is niet iets dat de SP alleen maar zelf besloten heeft. Andere partijen hebben ook besloten dat zij niet met de SP willen regeren.
tinus1969
5 jaar geleden
In plaats van de kiezer voor te houden dat het met de SP aan de macht allemaal veel beter wordt, kiest de partij sinds 1993 bewust voor de positie van oppositiepartij. Een wat vreemde reden, vind ik zelf.
SimonV