mag je een foto van je ID laten zien op je smartphone als je word aangehouden?

hallo, ik had een vraagje die ik niet op internet kan vinden, mag je als je word aangehouden jezelf legitimeren via een foto van je ID op je telefoon? of doet de politie daar moeilijk over?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
77.3K

Antwoorden (5)

"mag je een foto van je ID laten zien op je smartphone als je word aangehouden?"

Ja

"mag je als je word aangehouden jezelf legitimeren via een foto van je ID op je telefoon?"

Je mag het proberen, maar het zal niet geaccepteerd worden. Niet door ambtenaren iig.

"of doet de politie daar moeilijk over?"

Ja ze zullen je waarschijnlijk een boete geven als dat het enige is wat je bij hebt aan "identificatie".
---
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren
Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
U kunt zich op verschillende manieren identificeren. Bijvoorbeeld met uw paspoort. Uw rijbewijs is niet altijd te gebruiken als identiteitsbewijs.

De volgende documenten worden geaccepteerd als identiteitsbewijs:

-paspoort;
-Nederlandse identiteitskaart;
-ID-kaart of paspoort uit een EER-land;
-Nederlands vreemdelingendocument.
-Rijbewijs
-Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

-de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
-een uitkeringsaanvraag;
-indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
-binnenlands vreemdelingentoezicht;
-inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
-Ongeldige documenten voor identificatie

U kunt zich NIET identificeren met:

-willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement;
-een verlopen identiteitsbewijs;
-een KOPIE van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.
---
Dat laatste is dus waar jij het over hebt, dat gaat dus niet werken.
---
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien
Wat gebeurt er als ik geen identiteitsbewijs kan laten zien?
Laat u geen geldig identiteitsbewijs zien wanneer de politie of toezichthouder daar om vraagt? Dan kan die persoon u meenemen naar het politiebureau. Daar wordt uw identiteit onderzocht. U kunt ook een boete krijgen.
---
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=21951,21920#beslissingpad2195121920
Niet tonen van een identificatiebewijs.
€95
Toegevoegd op 11 november 2018 21:43: tekst
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Vreemd dat dit minnen krijgt, stap voor stap de vragen (m.i.) juist beantwoord +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Eens met @gvrox
Plus ter compensatie !
Amadea
5 jaar geleden
Hij heeft het antwoord aangevuld met de informatie uit de link die iets later door mij werd gegeven. Kijk waaruit zijn eerste reactie bestond, die was wel degelijk minnen waard!
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea
Wauw wat een aanklacht. Mijn antwoord haalt alle drie de vragen aan. Die beantwoord ik juist.
Zo niet mag je de zin of zinnen herhalen die niet kloppen en uitleggen wat er niet aan klopt. Toen ik dat op zich al volledige antwoord geplaatst had, ben ik de bijbehorende link gaan zoeken. Eenmaal gevonden en de tekst geknipt en geplakt en de link geknipt en geplakt, verstuurde ik de bewerking en daarmee zag ik pas voor het eerst dat jij en jc54 ondertussen ook een antwoord hadden gegeven. Ik wil je dus vragen je reactie weg te halen. Dit slaat nergens op.
gvrox
5 jaar geleden
Alles boven de eerste --- lijkt me juist, en dus geen minnen waard.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik heb soms het idee dat mensen niet snappen wat het woord "mogen" inhoudt. Zowel vraagstellers als minnaars/antwoorders. Je mag ook een zelf getekend portret met je naam eronder laten zien, er is geen wet die dat verbiedt. Ik heb dus eerst gemeend alle vragen los te moeten beantwoorden zoals gesteld, om daarna pas iets te kunnen zeggen over wat de vrager waarschijnlijk bedoelt. Zoiets als:
"Zal een zelfgemaakte foto van een identiteitsbewijs op mijn telefoon geaccepteerd worden, als een legitieme wijze voor identificatie door ambtenaren?"
waarop het antwoord is:
Neen. Als dat de vraag was, en dat mijn antwoord had iedereen het wel begrepen. Door dat de vrager de vraag niet optimaal stelt, krijg je een tweedeling. Mensen die de vraag letterlijk beantwoorden, en mensen die een interpretatie gaan beantwoorden. In mijn ogen is het antwoord van Amadea onjuist. Natuurlijk mag het wel, het heeft alleen geen enkele waarde. De vrager zal geen boete krijgen voor die actie.
Nee, ja. Nee, een foto op je telefoon geldt niet als legitimatie, want die kan bewerkt zijn en dat legitimatiebewijs kan ingenomen zijn.
Ja, de politie kan daar moeilijk over doen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als bij natrekking van de gegevens blijkt dat het identiteitsbewijs is ingetrokken of ongeldig is gemaakt, ben je wel dubbel de klos. Dit gebeurt namelijk alleen, zeer zeldzaam, als je geldt als een geradicaliseerd persoon, zoals een potentiële jihadist.
Nee, dat is een ongeldig documenten voor identificatie. Je kunt jezelf niet identificeren met een kopie (of dat nou papier of digitaal is) van je paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Zoiets zal de vrager bedoeld hebben, maar dat iets ongeldig is, zegt nog niet dat het niet mag. Feitelijk is het antwoord dus JA.
Personen met de Nederlandse nationaliteit kunnen zich in Nederland identificeren met een geldige identiteitskaart, een geldig rijbewijs of een geldig paspoort.
Je mag als je wordt aangehouden door de politie best je foto van je ID of welk legitimatiebewijs dan laten zien door middel van je smartphone.
De politie zal dit niet accepteren als een legitimatie zoals bedoeld in de Wet op de Identificatieplicht.
De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een foto op de smartphone niet worden gecontroleerd.
Er is momenteel wel een beperkte proef met de digitale identiteitskaart. Inwoners van Eindhoven en Utrecht die mee wilden doen konden een app downloaden en op het gemeentehuis aan de balie een opname laten maken van zijn of haar gezicht. De methode maakt gebruik van de gezichtsherkenningtechnologie en blockchain.
Helaas voor @Mitchell02, zelfs als de proef slaagt en de methode landelijke werkelijkheid wordt, en de Wet is aangepast, zal een foto van een identiteitsbewijs die men zelf op de smartphone heeft gezet niet geaccepteerd worden.
Toegevoegd op 11 november 2018 21:44: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Opzich als je je telefoon bij de hand hebt kun je je legitimeren aan de hand van uw nummer, op ow telefooncontract staat namelijk zowel je naw-gegevens als het mobiele nummer. ter verificatie kan de politie je altijd even bellen of jij ook echt in bezit bent van dat nummer.

Het is geen geldige legitimatiebewijs en je kan dus als nog een boete krijgen, maar dit zal wel je laatste redmiddel kunnen zijn als je hem eens bent vergeten!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
En nu neem ik de telefoon van mijn broertje mee met een foto van zijn ID....