Het Federaal Parlement, ook het Belgische Parlement of de (Wetgevende) Kamers genoemd, is de nationale volksvertegenwoordiging van België en bestaat uit twee kamers (bicameraal). De Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft 150 zetels een de Senaat heeft 60 zetels. De Kamer van Volksvertegenwoordigers is onderverdeeld in een Nederlandse en een Franse taalgroep. De indeling in taalgroepen is op basis van Artikel 43 van de Grondwet vastgelegd in een wet.
In de wetgevende kamer wordt Frans of Nederlands gesproken afhankelijk van de taalgroep waartoe de spreker behoort.

De leden verkozen in kieskringen die in eentalige taalgebieden liggen, behoren tot die taalgroep.. De leden verkozen in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad behoren tot de taalgroep op basis van de taal waarin ze de eed afleggen (of als eerste, indien ze het in meerdere talen afleggen).
Eventuele leden verkozen in het Duits taalgebied behoren tot de Franse taalgroep, aangezien het gebied van de Duitstalige Gemeenschap valt onder het bestuurlijk arrondissement Verviers.
In de Senaat zetelen 60 senatoren. Het gaat om 35 Nederlandstaligen, 24 Franstaligen en één Duitstalige. Elke senator moet een eed afleggen, in een van de drie landstalen en in de Senaat spreken zij de taal van de taalgroep waartoe zij behoren.
De Duitstalige senator legt de eed af in één van de drie landstalen, maar behoort tot de Franse taalgroep. Het gebied van de Duitstalige Gemeenschap valt onder het bestuurlijk arrondissement Verviers.
Alle documenten die worden ingediend worden vertaald hetzij in het Nederlands, hetzij in het Frans. Tijdens de debatten zijn tolken aanwezig waarop ieder lid een beroep kan doen voor een simultaan vertaling.
https://www.dekamer.be/doc/FLWB/PDF/54/0002/54K0002021.pdf
http://www.senate.be/www/?MIval=/index_senate&MENUID=14120&LANG=nl