Kan je de politie uit je huis zetten?

Stel dat er politie op de stoep staat en ze willen een gesprek met je, je laat ze binnen, maar na een paar minuten wil je toch niet meer dat je de politie binnen had gelaten en wil je dat ze gaan. Kan je ze dan vorderen je huis te verlaten? En kan je ze dan ook zelf een tweede keer vorderen? En als ze dan weigeren om te gaan, plegen ze dan een strafbaarfeit? Let wel, de politie heeft GEEN huiszoekingsbevel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K
Antoni
5 jaar geleden
Als ze verder geen reden hebben om te blijven, zullen ze gewoon meteen weggaan als je dat vraagt. Dus als de situatie verder niet gevaarlijk of ongewenst is, of niet lijkt te gaan worden en ze ook geen reden hebben jou mee te vragen voor verhoor of te arresteren, dan gaan ze weg.
TurfGraver
5 jaar geleden
Om een huis binnen te treden (al dan niet met toestemming) is niet altijd (direct) een huiszoekingsbevel nodig.

Antwoorden (2)

Tuurlijk! Ze zijn je pand met toestemming van jou binnengetreden en dienen het pand te verlaten waneer jij dat aangeeft. Waneer justitie het bevel geeft tot een aanhouding/huiszoeking dan is het een andere situatie.
5 jaar geleden
Als de politie geen huiszoekingsbevel heeft of zo, dan gelden er voor hen geen andere regels dan voor elke andere bezoeker.
Jij beslist wie je binnenlaat, en wanneer hij/zj weer moet vertrekken.
Wordt daar geen gehoor aan gegeven,dan is er sprake van huisvredebreuk.
Dat is een strafbaar feit, waar je aangifte van kunt doen.
Of het OM daar vervolgens een zaak van maakt is een andere vraag. Waarschijnlijk niet.
Ook kun je bij de politie zelf een klacht indienen. De agent heeft zich immers onbehoorlijk gedragen.
teusvh