Zijn de Gazastrook en Westbank bezette gebieden?

Wie heeft opgelet met geschiedenis, weet dat Gaza en de Westbank van resp. Egypte en Jordanië waren. Althans de laatste landeigenaren voordat Israel deze gebieden veroverde tijdens de oorlog met de gezamenlijke Arabische landen in 1967.
Uitgerekend met deze twee landen heeft Israel vrede gesloten en deze landen maken geen aanspraken meer op deze gebieden. Vloeit hier dan niet automatisch uit voort dat dit geen bezette gebieden zijn?

Picture for question
13 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Israel heeft die gebieden na 1967 bezet gehouden als buffer, zodat als de oorlog weer op zou laaien, Israel zelf niet meteen binnengevallen zou worden. Ooit zou Israel die gebieden weer terug geven, maar dat hebben ze nooit gedaan. In tegendeel ze vestigen er kolonies en dat zet nog steeds kwaad bloed. Terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat besef ik. Maar het ging mij erom, dat de landen in kwestie geen claims meer uitoefenen op die gebieden en dat ze in vrede leven met Israël.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen claims lijkt mij niet. Men verzet zich nog steeds tegen het kolonisatiegedrag van Israel. En niet zo weinig ook.
Landsgrenzen kunnen zich nu eenmaal wijzigen na oorlogen. Het lijkt mij dat het geen bezet gebied (meer) is als de bevolking er overwegend Israëlisch is (geworden). Als er resp. meer Egyptenaren en Jordanezen wonen blijft het bezet gebied. (Toen wij Elten nog hadden heb ik dat overigens nooit als bezet gebied ervaren ook al woonden daar toen misschien toch meer Duitsers dan Nederlanders; was gewoon oorlogsbuit).
13 jaar geleden
De Westbank werd en wordt bewoond door de Palestijnen. In 1948 werd de Westbank overspoeld met vluchtelingen uit Israël die daar door de Israëliërs werden verdreven. In 1950 annexeerde Jordanië dit gebied.
In 1967 werd dit gebied veroverd door de Israëliërs.

Om het vredesproces tussen de Palestijnen en de Israëliërs te helpen, deed Jordanië in 1988 afstand van dit gebied om op deze wijze een thuisland te helpen creëren voor de Palestijnen.
Sedertdien wachten de Palestijnen vergeefs op de realisatie hiervan.

De Westbank is dus wel degelijk bezet gebied.