Waarom staat in het Europese paspoort niet wie je ouders zijn? Dat veranderd toch (bijna) nooit?

Indien dat om "veiligheid"regels niet kan, het BSN(Sofi nummer) zou dit toch wėl deze informatie moeten bevatten?

1.3K
Erna55
5 jaar geleden
Wat is de meerwaarde van de registratie van ouders in een paspoort ?
LeonardN
5 jaar geleden
@Silliejean69 Weet je wel wat een Europees paspoort is? Weet je zeker dat je niet een Nederlands paspoort bedoelt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als men denkt dat alle vragen al gesteld zijn, wordt men toch weer verrast.
Wat is de meerwaarde om te weten wie de ouders van een Europees Paspoorthouder zijn?
Een Europees paspoort is geen identiteitsbewijs of reisdocument.
Het zijn de Financiële ondernemingen die in een land binnen de Europese Economische Ruimte (de Europese Unie + Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) een vergunning hebben van de toezichthouder van dat land én die ook in Nederland producten en diensten willen aanbieden, die zich moeten laten registreren bij de AFM en dan eventueel een Europees paspoort kunnen krijgen. Een onderneming kan meerdere Europese paspoorten aanvragen.
LeonardN
5 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoelt de vrager een paspoort uitgegeven in een EU-lidstaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook dat document heet niet Europees paspoort, maar krijgt gewoon de naam van het land van uitgifte. Een Europees paspoort als reisdocument bestaat niet.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom zou een paspoort deze informatie moeten bevatten?
En wat bedoel je met BSN? Dat bevat geen informatie, dat is gewoon een nummer, gekoppeld aan jou en jouw naam
LeonardN
5 jaar geleden
https://nos.nl/artikel/2234221-eu-visum-of-paspoort-te-koop-voor-superrijken-uit-dubieuze-kringen.html Stuk gaat volgens mij over paspoorten uitgegeven door EU-lidstaten, spreekt ook over "Europees paspoort" en "omdat niet duidelijk is wie hierdoor vrij door Europa kan reizen."

Antwoorden (3)

Waarom zou dat dan moeten het is jouw paspoort en de gezinssamenstelling hoeft niet in en paspoort te worden opgenomen. Kinderen behoren tegenwoordig gewoon een eigen paspoort te hebben. De douane kan bij vragen dit echt in het systeem zelf prima opzoeken.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Precies, in een paspoort (het reisdocument) staan ook de ouders niet vermeld.
Het Europees paspoort is niet eens een reisdocument maar een vergunning om ook activiteiten uit te oefenen in een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (“EER”).
Silliejean69
5 jaar geleden
Deze vraag is mede gesteld omdat als de ouders gescheiden zijn de moeder haar meisjesnaam weer aanneemt en daarbij de achternamen aldus verschillen. Daarbij zijn sommige landen schijnbaar sceptisch en willen alsnog een bijgaand document van de (originele)geboorteakte of trouwboekje overlegt hebben.
Het Europees Paspoort is geen identiteitsbewijs of reisdocument.
Om de toegang tot andere lidstaten - en daarmee tevens een vrije dienstverrichting alsook de concurrentie - te bevorderen, is echter bij de Richtlijnen 2002/83/EG en 92/49/EG het zogenaamde Europees paspoort ingevoerd.
Financiële ondernemingen die in een land binnen de Europese Economische Ruimte (de Europese Unie + Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) een vergunning hebben van de toezichthouder van dat land én die ook in Nederland producten en diensten willen aanbieden, moeten zich laten registreren bij de AFM. Zij krijgen dan een Europees Paspoort.
Het Europees paspoort is het uitvloeisel van deze richtlijnen. Zij is gebaseerd op de binnen in de Europese Economische Ruimte (EU plus Liechtenstein, IJsland en Noorwegen) geldende principes van ‘home country control’ en ‘single license’ die bepalen dat bv een verzekeraar met een zetel in een lidstaat enkel onder het toezicht staat van de toezichthoudende autoriteit van de lidstaat die hem een vergunning heeft verleend.
Er bestaan twee soorten van Europees paspoort: één voor het vrij verrichten van diensten en één voor de de vrijheid van vestiging (bijkantoren).
Een voorbeeld van de invulinstructies voor het aanvragen van een Europees paspoort. Een onderneming kan zich ook aanmelden voor meerdere Europese paspoorten.
http://www.digitaal.loket.afm.nl/Documents/Invulinstructies/FD-invulinstructies/Invulinstructie_Aanmelding_Europees_paspoort.pdf
Toegevoegd op 31 augustus 2018 09:01: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, het klopt allemaal wat je schrijft, maar ik vraag me sterk af of de vraagsteller dit soort 'Europees paspoort' bedoelde, toen hij vroeg naar 'ouders'.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 wat bedoel hij of zij dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vanwaar die min, als het klopt wat er staat? Als de vragensteller iets anders bedoelt, meldt deze zich wel.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212; wat vraagsteller precies bedoelt is onduidelijk; de context suggereert dat vraagsteller een 'gewoon' paspoort (ID/reisdocument) bedoelt, uitgegeven door 'een Europees land' cq. een EU lidstaat.
@JoanDArc; als uit de vraag opgemaakt kan worden dat vraagsteller zich onduidelijk uitdrukt, is een reactie ter verduidelijking meestal de zinvolste aanpak. Vind ik iig.
Silliejean69
5 jaar geleden
ik had het over Europees paspoort en gezien mijn ouders gescheiden zijn heeft mijn moeder haar meisjesnaam weer op haar paspoort staan.
(Afgezien of het nu om een paspoort gaat welke uitgegeven is door een lidstaat van de Europese Unie of daadwerkelijk om een "Europees paspoort")

Omdat dat geen meerwaarde zou hebben over de informatie die al gegeven is op je paspoort. Met de gegeven informatie kunnen de instanties die het paspoort in mogen zien al een perfect beeld scheppen van wie jij bent, de toevoeging wie je ouders zouden zijn is of irrelevant of kan opgezocht worden mocht dat nodig zijn.
---
Daarnaast zou het voor verwarring kunnen zorgen als een van je ouders een internationaal gezochte terrorist/crimineel was en diens naam in je paspoort staat.
Toegevoegd op 31 augustus 2018 09:48: tekst
5 jaar geleden
Silliejean69
5 jaar geleden
Even in het kort mijn ervaring omtrent de vraagstelling, Zijnde Nederlandse nationaliteit en mijzelf toentertijd bevond in een Italiaans staatsgevangenis in op afwachting van een proces (onschuldig bevonden na 10 maanden voorarrest) dat op het moment mijn bezorgde moeder (gescheiden van mijn vader ) zich melde voor bezoek met haar paspoort en haar achternaam niet overeenkwam met de mijne bleek dit blijkbaar niet voldoende. Zij heeft moeten terugreizen om bij de Nederlandse overheid een trouwboekje met geboorteakte te halen. (dit had denk ik ook bij de ambassade mogelijk geweest maar schijnbaar niet aan gedacht).
LeonardN
5 jaar geleden
Goed, je hebt dus 1 stukje meerwaarde gevonden. Ten opzichte van miljarden mensen die dat niet nodig hebben. Moeten ze dan voor jouw speciale casus het hele Nederlandse paspoort of alle nationale paspoorten van de EU aan gaan passen? Wat nu als je moeder niet je moeder was, maar een voogd? Dan hadden jullie in het geheel niet dezelfde achternaam.