Hoe zou de verkiezingsuitslag veranderen wanneer het gewicht van je stem afhankelijk is van je politieke kennis?

Stel dat je, voorafgaand aan de verkiezingen, een test moest maken om je kennis van het politieke systeem te beoordelen. Je scoort dan een 0 (geen enkele kennis) tot een 10 (uitstekende kennis).

Vervolgens ga je gewoon stemmen, maar jouw stem telt zo vaak mee als de score van de test.

Mensen met kennis van de politiek leggen dus meer gewicht in de schaal dan mensen die er geen verstand van hebben.

Welke invloed zou dit hebben op de verkiezingsuitslag?

Ik stel mijn vraag naar aanleiding van deze eerdere vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/universitair.52011 .

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt de kennistest ook zo maken dat iedereen minimaal 1 punt haalt. Dat voorkomt dat je bepaalde mensen buitensluit.

14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelooflijk goede formulering. Ooit in het verleden heb ik getracht te stellen of iedereen wel hetzelfde recht zou moeten hebben om te stemmen. Ofwel, hoe kan een ongeschoold en ongeïnteresseerd persoon nu hetzelfde gewicht hebben als bij wijze van een professor die zich jarenlang inzet voor de maatschappij. Deze vraag werd uiteraard verwijderd, ben blij dat jij de juiste (lees politieke) formulering heb gevonden!

Het beste antwoord

Het klinkt als een goed idee, in principe, maar je sluit daarmee grote groepen mensen buiten het democratisch proces.

Er zit nu eenmaal een verschil tussen slimme en domme mensen met hoe makkelijk ze iets leren, begrijpen of oppakken. Door zo'n test verplicht te stellen maak je de mening van de domme mensen minder belangrijk (zij pakken minder snel dingen op van het journaal en uit de krant). De slimme mensen weten dit soort dingen wel en zullen hoger scoren.

Daarnaast zijn er natuurlijk de mensen die heel erg geinteresseerd zijn in de politiek en alles goed hebben. De vraag is op wat voor vragen selecteer je hoeveel iemand van politiek weet. Vraag je wat de belangrijkste themas waren in de afgelopen vier jaar? Of wie wiegel is? Wat er in het partij programma staat van de piraten partij, of juist van de christen unie. Ik denk niet dat er een test te bedenken is die echt onpartijdig besluit hoeveel iemand van politiek weet.

Dus wat mij betreft, nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja, dan hebben we geen democratie meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Eens! +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Jawel hoor, want iedereen mag stemmen, en ieders stem telt mee. Als je de test zo maakt dat iedereen minimaal 1 punt haalt, weet je dat zelfs zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met Menno +1
Oneens met Cryofiel. Een democratie is dat iedereen gelijk is en de stem even zwaar telt. Dan zou hier dus niet meer het geval zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als dit dan geen democratie meer is (wat ik niet eens zeker weet, maar goed, ik ken de definitie van 'democratie' niet) - is het dan beter dan een democratie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, net als dat klasse justitie niet beter is als eigenlijke justitie
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij klassenjustitie kan ik argumenten bedenken: of mijn ruit nu wordt ingegooid door een dakloze hoer of door een professor, zal mij worst wezen. In de politiek hecht ik meer waarde aan iemand met kennis van zaken dan aan iemand zonder kennis van zaken. Net als bij de dokter - ik ga liever naar iemand met diploma dan naar iemand zonder. In het vliegtuig heb ik ook al liever iemand met brevet achter de stuurknuppel dan een willekeurige knuppel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens. Weren die domme mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt echter lastig daar dom een relatief begrip is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die garantie heb je, de meeste mensen in de 2de kamer hebben meer als 1 boek gelezen. een machtsstem van het volk moet gelijk zijn omdat je ongeacht je politieke interesse of kunde gelijk moet zijn aan je buurman. daarbij is je stelling dat plotieke onderlegdheid goed is voor de samenleving kolder... ik noem een marx ik noem een engels. geen domme jongens, maar wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryo: het gaat niet alleen om het recht op vertegenwoordiging, maar om het recht op *evenredige* vertegenwoordiging. Jouw idee creëert eersteklas- en tweedeklasburgers (of desnoods tien verschillende klassen burgers): Zij die volwaardige of meer dan evenredige vertegenwoordiging mogen kiezen, en zij die slechts in beperkte mate onevenredig kleine vertegenwoordiging mogen kiezen. De eersteklasburgers worden zo oververtegenwoordigd, de lagereklasseburgers ondervertegenwoordigd. Dat kun je niet wegpoetsen met een 'de lagereklasseburgers mogen wel een béétje meedoen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en daarnaast.. gezien het foefje met de WC-eend reclame: wie wil er nou de makers van GeenStijl in het kabinet
Nee, stemmen moet voor iedere persoon gelijk zijn en even zwaar meetellen. Je begeeft je anders op een hellend vlak. Testje voor de operatie wie er het eerst aan de beurt is? Quizje warenkennis voordat je de supermarkt in mag? Men heeft nu al moeite om de stemmen te tellen en soms lukt het zelfs niet.

Ik zeg; niet doen!

Ik vind het wel een creatieve gedachte overigens.
paulus811
14 jaar geleden
Helaas is het zo dat heel veel mensen niet eens het vermogen hebben om iets te begrijpen van het politieke systeem. Die kiezen op kreten of op gezichten. En dat mag ook in een democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom stemmen?

Via zijn stem kan elke burger zijn ideeën uitdrukken, zijn mening geven over het systeem en een toekomst eisen die aan zijn verwachtingen voldoet.

De stem is dus het eerste wapen waarover iedereen beschikt om zaken te doen veranderen.
Onze toekomst hangt gedeeltelijk af van de politieke beslissingen.

Voor ons eigen welzijn en dat van onze omgeving moeten wij dus stemmen voor de persoon of de partij die ons politieke ideaal het dichtst benadert.

Zijn vertegenwoordigers kunnen kiezen en ze kunnen terugwijzen is een fundamentele vrijheid. Het is de grondslag van de democratie, die nog door te veel landen met voeten getreden wordt, landen waar de rechten van de mens dode letter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitslag zou zo veranderen dat groepen mensen minder vertegenwoordigd zijn omdat de overheid heeft opgelegd welke stemmen er meer of minder toe doen.

Einde van de democratie dus.

Je stemt namelijk niet op een politiek programma of politiek systeem, je stemt op een vertegenwoordiger. Het is een fundamenteel grondrecht dat je je tegenwoordiger zélf mag kiezen, en dan ook nog op basis van je éigen criteria.

Dat mag zijn op basis van het beleid dat die persoon voorstaat, het mag zijn omdat diegene je een betrouwbaar persoon lijkt om uit jouw naam beslissingen te nemen waar je zelf de kennis voor mist, en het mag zelfs omdat je vindt dat iemand een lekker kontje heeft. Jouw vertegenwoordiger, jouw keuze.

Het antwoord op hoe het politieke landschap zou veranderen als bepaalde groepen minder recht op vertegenwoordiging hebben dan andere, dat hangt in grote mate af van wie je het vraagt. Vertegenwoordigers van verschillende politieke stromingen hebben vaak heel verschillende ideeën van welke kiezers kiezen uit kennis of 'onderbuikgevoelens'.

Neem bijvoorbeeld de PVV. Het is op het moment een heel populaire sport om te roepen dat de potentiële PVV-kiezers collectief laag opgeleid of gewoon dom zijn. Zeker niet geïnformeerd. Maar uit peilingen blijkt dat de PVV een gevarieerde aanhang heeft, met een aardig aandeel hoog opgeleiden. Hoog of laag opgeleid zijn zegt natuurlijk niet alles over politieke kennis, maar het lijkt me sterk dat al die mensen toevallig degenen zijn die niet weten hoe ons politieke systeem in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zou meer op de grote partijen gestemd worden. Alleen mensen met weinig kennis van politiek stemmen op kleine partijen. Iemand met veel kennis van politiek weet b.v. dat kleine partijen geen zoden aan de dijk zetten, dat ze voor spek en bonen meedoen.