Op welk adres was de Nederlandse ambassade in Jeruzalem gevestigd voor 1980?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
SimonV
5 jaar geleden
Balfour street nummer .... Nederland was het enige Europese land dat zijn ambassade in Jeruzalem had. Het werd in 1980 verplaatst naar Tel Aviv als een gebaar van protest tegen de formele annexatie van Oost-Jeruzalem door Israël. https://www.jta.org/1984/03/13/archive/holland-to-move-its-only-office-in-jerusalem-to-tel-aviv

Antwoorden (1)

Dankzij de tip van SimonV kon ik vinden dat het gebouw waarin de ambassade gevestigd was de voormalige woning van de architect Eric(h) Mendelsohn betrof, en dat was het Schocken House.

Het adres daarvan is Balfour Street 6. In die ruimte zit tegenwoordig het Schocken Institute for Jewish Research.
Er is beeldmateriaal van op Youtube te vinden: https://youtu.be/jsx75wZuXZg?t=98 en daaruit blijkt dat de Nederlandse ambassade tegenover de Ecuadoraanse ambassade zat.
Op 19 augustus 1980 demonstreerden ongeveer 150 mensen van verschillende Israëlische verenigingen in Nederland bij het Catshuis tegen het voornemen de Nederlandse ambassade van Jerusalem naar Tel Aviv te verplaatsen. Zij boden de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, dr. C.A. van der Klaauw, een petitie aan en een kaart met de ligging van de ambassade. Daar is een foto van: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/b3998bc7-9347-4b8d-99f9-23c57ca2e8b3
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ mooi gevonden!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Dat levert me drie adressen op: - Villa Schocken, Smolenskin Street
- Schocken Library, Balfour Street
- woonhuis Mendelsohn, Ramban Street Ik denk voorlopig dat de eerste hem moet zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor geen van de drie adressen is een bevestiging te vinden voor de locatie van de ambassade (het gaat niet om een consulaat). De panden van Schocken lijken er in elk geval niets mee te maken te hebben. De vraag staat dus nog steeds open.