wanneer is er in volkenrechtelijke zin sprake van een genocide? is elke volkenmoord te beschouwen als een genocide en wie beslist daarover?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
tinus1969
6 jaar geleden
Genocide betekent volkenmoord, in die zin is je vraag tautologisch.

Antwoorden (1)

Elke volkenmoord is te beschouwen als een genocide.
Genocide (of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96 omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep.'
Genocide staat vaak gelijk aan massamoord van een specifieke groep, hoewel ook andere daden onder de definitie vallen. Formeel juridisch gezien is genocide geen oorlogsmisdrijf, omdat het geen schending van het oorlogsrecht is, bovendien kan genocide ook in vredestijd worden gepleegd.

De Verenigde Naties kunnen beslissen of iets een genocide is (waarna ingegrepen kan worden), maar ook een land kan iets een genocide noemen.
Zo erkende de Tweede Kamer onlangs de Armeense genocide.
SimonV