Houdt een afgetreden minister altijd recht op wachtgeld?

Naar aanleiding van het aftreden van minister Zijlstra: ik lees op internet dat een minister bij aftreden recht heeft op wachtgeld, ongeacht de reden van aftreden.

https://www.parlement.com/id/vizom7wk0qyr/wachtgeld

In het bedrijfsleven heb je geen recht op uitkering als je verwijtbaar werkloos wordt. In het geval van Zijlstra zie ik toch zeker wel redenen dat zijn aftreden (en daarmee zijn werkloosheid) aan hemzelf te wijten is. Betekent dit nu feitelijk dat je in de politiek maar wat aan kunt rotzooien en toch wachtgeld krijgt als je eruit getrapt wordt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'altijd' bedoel ik dus niet tot in lengten van dagen, maar onder alle omstandigheden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Je kunt inderdaad rotzooien tot je eruit getrapt wordt of zelf besluit te gaan. Daarna blijf je recht houden op wachtgeld. Zelfs als je een crimineel delict gepleegd hebt.

De PvdA is altijd voorstander geweest voor het versoberen van het wachtgeld voor politici, maar heeft nagelaten om te pleiten voor afschaffing van het recht bij criminele delicten.
SimonV