Geplaatst tegen een historische achtergrond is de term corporatisme nogal beladen. Het wordt geassocieerd met het fascistisch Italië, waarin corporaties niet de eigen particuliere belangen op het oog hadden, maar slechts één doel: het dienen van de staat. De corporaties hadden in dit model, dat ook in Spanje onder Franco en in Portugal onder Salazar te vinden was, geen eigen zelfstandigheid en zijn ondergeschikt aan de staat. Zij vormden een machtsinstrument in handen van de politici onder leiding van Mussolini. Voor de zuiverheid van de discussie zou men dan ook liever moeten spreken van totalitarisme, aangezien een wezenlijk element van het corporatisme nu juist een eigen autonomie van het orgaan is vis à vis de naast en boven de corporaties bestaande zelfstandige staatsorganisatie die de uiteindelijke souvereiniteit bezit en het algemeen belang behartigt . Een corporatieve ordening kan niet van bovenaf opgelegd worden, zoals het fascisme wil.

Ter onderscheiding van deze beladen vorm wordt het huidige democratische corporatisme neo-corporatisme genoemd. Het neo-corporatisme is 'van onderop', vanuit de maatschappij geïnitieerd en vervolgens politiek gesanctioneerd. Het is dus geen normatief begrip, maar veeleer een pragmatische neerslag van de ontwikkeling van de verzorgingsstaat. Kenmerkend voor het corporatistische model is een systeem van belangenbemiddeling tussen bijvoorbeeld vakbonden, werkgevers en overheid. Het gaat daarbij om een beperkt aantal onderling niet concurrerende maatschappelijke belangengroepen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus het is het middenveld die dat systeem 'neo-corporatisme in handen heeft? Het middenveld/elite heeft dus in dit systeem veel zeggenschap, waarbij er weinig ruimte wordt gelaten aan de politicus/overheid....? Dit is dan een bedreiging voor de democratie, of heb heb ik het verkeerd begrepen...?
SimonV
6 jaar geleden
Ja, zo zou je het kunnen zeggen, al is bedreiging wel een zwaar woord. In Nederland kent men het aan het corporatisme ontleende Poldermodel waarbij werkgevers, vakbonden en overheid met elkaar aan tafel gaan zitten om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden en lonen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!