Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie staat hierover vermeld:

"Om van een democratisch proces te kunnen spreken, dienen de volgende vier fundamentele elementen aanwezig te zijn:

1. recht van initiatief; elke deelnemer moet vrij zijn om een initiatief te kunnen nemen en een wetsvoorstel of wetswijziging in te dienen;
2. recht op spreken; elke deelnemer moet in gelijke mate de kans hebben de andere deelnemers te informeren en met hen van gedachten te wisselen over het voorstel dat ter tafel ligt;
3. stemrecht; elke deelnemer moet de gelegenheid hebben een stem over het voorstel te kunnen uitbrengen. Een overeengekomen meerderheid van de stemmen bepaalt of het voorstel al dan niet aangenomen wordt;
4. gelijkheid; elke deelnemer dient gelijk te zijn aan een ander in het democratisch proces, zowel in deelneming tijdens het stemmen alsook door gelijkwaardig vertegenwoordigd te zijn."

Toegevoegd na 26 minuten:
Hier https://www.studeersnel.nl/nl/document/erasmus-universiteit-rotterdam/inleiding-rechtswetenschap/samenvattingen/samenvatting-inleiding-rechtswetenschap-probleem-5-uitwerkingen/124851/view?has_flashcards=1 vind je echter:

Wat zijn de uitgangspunten van een democratie?

De betekenis van democratie is "De regering van, voor en door het volk". Nederland kent hierbij een indirecte democratie, dit betekent dat de burgers vertegenwoordigers kiezen die namens het volk regeren.

De uitgangspunten van een democratie zijn als volgt:

• Iedereen heeft recht om via vrije en geheime verkiezingen invloed uit te oefenen op de vertegenwoordigende colleges (actief kiesrecht)
• Iedereen heeft recht om zelf te worden gekozen in deze colleges (passief kiesrecht)
• Iedereen heeft recht om naar politieke machtsvorming te streven
• Iedereen heeft politieke grondrechten als uitingsvrijheid en de vrijheid van vereniging
• Vertegenwoordigende colleges hebben invloed op de politieke besluitvorming, zowel door beslissingsrecht vooraf als door de bevoegdheid van controle achteraf.
• Er is openbaarheid van besluitvorming en besluiten
• In politieke besluitvorming geld het meerderheidsregel
• De rechten van minderheden worden gerespecteerd.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top, dankjewel. Dan nog een klein vraagje. Ik doe mijn opdracht over de invloed van social media op de politiek. Nu moet ik minimaal twee politiek-inhoudelijke thema's noemen (zoals veiligheid, zorg etc.) die beter zullen gaan lopen door mijn toekomstvisie (icm social media). Weet je zo twee politiek-inhoudelijke thema's te noemen die beter gaan lopen door het gebruik van social media in Nederland?
Antoni
6 jaar geleden
Nee, ik kan er niet zo maar een paar bedenken.
LeonardN
6 jaar geleden
Zwarte pietendiscussie