De opkomst van Pim Fortuijn werd/wordt vaak afgeschilderd als de Fortuyn-revolutie. hoe is die term in de wereld gekomen?

en waarom werd het als een revolutie ervaren? En is dat nog zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat iemand flamboyant is, maakt hem nog niet revolutionair. volgens mij moet je eerder kijken naar de verkiezingsuitslag in vergelijk met die van daarvoor...

Het beste antwoord

Wat Fortuyn revolutionair maakte was dat hij de politiek incorrecte boodschap durfde te formuleren dat de islam zeer gevaarlijke elementen had en een 'achterlijke cultuur' was.
Hij verbond dat met een betoog dat ons politieke systeem op de schop moest omdat het geen oog had voor de echte problemen in de samenleving: bureaucratie, wanorde in de zorg, verloedering van de volkswijken.
Het was een schok in de ogen van tijdgenoten, al veranderde er na het overlijden van Fortuyn weinig, en zeker niet op revolutionaire wijze.

Er wordt ook in 2017 hier nog steeds over gesproken als de Fortuyn-revolutie.
Er zijn andere politici die zijn boodschappen hebben overgenomen. Het aantal echt 'boze stemmers' in Nederland dat op een revolutie uit is, ligt nog steeds op ongeveer 26 Kamerzetels. Precies het aantal dat de LPF in 2002 met zijn dode lijsttrekker haalde.
SimonV