Wat gebeurde er precies met Suriname toen Bouterse in het verleden daar de macht had?

Het ziet er naar uit dat Bouterse de verkiezingen heeft gewonnen en weer aan de macht komt. Veel mensen in mijn kennissenkring vinden dit vreselijk omdat de geschiedenis zich zal herhalen. Maar wat is er precies gebeurd met het land toen hij aan de macht was? Men zegt dat de armoede toen pas echt is begonnen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb het dan over de economische zaken in Suriname. De decembermoorden zijn algemeen bekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bouta is een bewezen crimineel. In NL weten ze het en in SR weten ze het ook. Het is jammer dat in SR vele kiezers zo erg naïef waren om op hem en zijn boevenclub te stemmen. Veel landen zullen ontwikkelingshulp op een lager pitje zetten. Kan me voorstellen dat Nederland dat ook zou kunnen doen. Verder zullen vele Surinamers willen gaan emigreren (o.a. naar Nederland). De economie zal een dip krijgen, en Suriname zal weer meer gaan importeren dan exporteren (bauxiet en goud). Hierdoor wordt de munt minder waard en zullen in SR de prijzen gaan stijgen. Het zit er dik in dat het visa-beleid op de schop gaat en Nederlanders minder welkom zullen zijn in Suriname. Bouta heeft veel vrienden in het leger, binnen de ambtstermijn zou het hele land zomaar in een legerstaat kunnen veranderen.

Deze man kan beter geen President worden. Ook niet via de democratische weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx voor je antwoord maar dit is wat er gaat gebeuren. En nu antwoord op mijn vraag? Wat heeft hij toendertijd werkelijk verkloot (buiten de dec, moorden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was toen meneer Bouta niet meer aan de macht was, en Ronald Venetiaan weer president werd een SAP (structureel Aanpassings Programma) nodig dat import zoveel als mogelijk verbood om de waarde van de munt enigszins op peil te houden. Dit zorgde voor lange rijen bij winkels. Simpele voedingsmiddelen zoals brood, rijst, pindakaas en sardientjes gingen op de bon en werden op deze manier, al dan niet, eerlijk verdeeld. Dit heeft een tijdje geduurd en enige economische stabiliteit gebracht. De economische stabiliteit is weer minder geworden toen meneer Wijdenbosch aan de macht kwam. Die vond het nodig een paar bruggen te bouwen, die inderdaad enorm handig zijn, maar ook een beetje duur. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het afschaffen van de Surinaamse Gulden en het introduceren van de Surinaamse Dollar (srd). De SRD is gekoppeld aan valuta uit het Caricom gebied (of er zijn plannen hieromtrent) wat de stabiliteit van de munt enigszins waarborgt. Als je het mij vraagt zal binnenkort SAP-II eraan komen als meneer Bouterse het land helemaal kapot heeft gemaakt. Dikke kans dat Bouta helemaal geen president wilt worden, maar een vriendje (zoals Wijdenbosch destijds) naar voren schuift die het zogenaamd doet. Achter de schermen trekt hij wel degelijk aan de touwtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je reactie heeft mij overtuigd.

Andere antwoorden (4)

De Decembermoorden......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouterse wordt gezien als hoofdverdachte van de decembermoorden en de Moiwanamoorden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decembermoorden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moiwana
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouterse greep in 1980 de macht in Suriname via een militaire coup. In december 1982 werden vijftien tegenstanders van zijn regime vermoord door militairen die onder zijn bevel stonden (de Decembermoorden), waarna Suriname in feite een dictatuur werd.

Dan had hij ook nog een hoofdrol in de Binnenlandse Oorlog 1986-1992) om de macht in Oost-Suriname en controle over de drugshandel in dat gebied, waar de plaatselijke bevolking enorm onder heeft geleden.

Bijvoorbeeld het vermoorden van zo'n 50 burgers (voornamelijk vrouwen en kinderen) in het dorp Moiwana, waarna de huizen in brand werden gestoken. Bouterse had (net als zijn tegenstander Brunswijk) namelijk de gewoonte om op aanvallen van het 'Junglecommando' van Brunswijk te reageren door wraak te nemen op burgers, een strategie die Bruswijk trouwens ook gebruikte.

Nee, geen lekkere jongen dus, die Bouterse.

Toegevoegd na 18 minuten:
Goed, speciaal over economische zaken: de politieke instabiliteit was inderdaad slecht voor de economie. Sinds de staatsgreep door Bouterse daalt het BNP, en stijgt de inflatie.

Wat ook invloed had, maar niet direct aan Bouterse zelf is toe te schrijven, is dat de prijs voor bauxiet, het belangrijkste exportproduct, wereldwijd daalde.

Verder zette Nederland de ontwikkelingshulp aan de Surinaamse regering stop naar aanleiding van de decembermoorden (het was immers niet een geweldig regime om geld aan te geven).

En dat een jarenlange binnenlandse oorlog met vele burgerslachtoffers nou niet echt een stimulerende werking heeft op de economie lijkt me wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, heb ik er een minnaar bij?
Wat een verwennerij!
Is de inflatie niet begonnen in de tijd dat hij aan de macht was? Volgens mij is Bouta toen begonnen met het bijdrukken van geld waardoor er veel te veel geld in omloop kwam. Toen is de armoede ontstaan en werden de producten in de winkels zo vreselijk duur.
Meer weet ik eigenlijk niet ervan.