Waarom nemen sommige mensen Trump ernstig als die zegt dat voortaan Jeruzalem de hoofdstak van Israel is?

Ik volg de actualiteiten nauwelijks dus ik begrijp niet goed waarover het gaat, maar ik meen te hebben begrepen dat Trump zegt dat Jerusalem voortaan de hoofdstad is van Israel. Aangezien hij daar natuurlijk niet over te beslissen heeft, begrijp ik niet waarom er demonstraties zijn tegen 'zijn' beslissing? Waarover gaat dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat er drie groepen mensen vroeger ruzie hadden om van wie Jeruzalem wordt.
En nu denken (en zeggen) ze:'Hé maar dit is onze stad!
U hebt dat niet over het zeggen!'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar dat was juist de vraag, natuurlijk kan een president van een ander land niet gaan bepalen welke de hoofdstad van een ander land is, vandaar de vraag: waarom nemen sommigen dat serieus, gaan er zelfs fysiek geweld over gaan gebruiken? Als Trump ineens zou stellen dat Nederlanders eigenlijk chinezen zijn, gaan de Nederlanders toch ook niet massaal de straat op om dat aan te vechten? Ik zie het wel al voor me. 'Wij zijn geen chinezen! Trump liegt! Wij beslissen zelf wat we zijn!'...
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Sommige mensen leven nu eenmaal in een fantasiewereld en kunnen niet omgaan met iets dat al 3000 jaar realiteit is.
ronron1212
6 jaar geleden
Trump heeft Jeruzalem erkend als hoofdstad van israel. Daar gaat het over.

Antwoorden (1)

De status van Jeruzalem als hoofdstad is betwist. Israël zelf ziet een geheel en verenigd Jeruzalem als zijn hoofdstad. Dit wordt echter door de Verenigde Naties en de meeste landen niet geaccepteerd. Daarom hebben vrijwel alle landen hun ambassades in of nabij Tel Aviv. Daarnaast ziet de Palestijnse Autoriteit Oost-Jeruzalem als de hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat.

Kortgeleden heeft Trump namens de Verenigde Staten Jeruzalem erkend als hoofdstad van Israël. Hij is nu ook van plan de Amerikaanse ambassade te verplaatsen van Tel Aviv naar Jeruzalem. Deze besluiten worden door verschillende landen en bevolkingsgroepen niet gewaardeerd en niet geaccepteerd.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En wat maakt het uit dat een andere stad de hoofdstad genoemd wordt? Blijft behalve dat gegeven alles niet zoals het is dan? Zoals indien Rotterdam ineens de hoifdstad van NL zou worden genoemd. Behalve die status verandert er toch niks?
Antoni
6 jaar geleden
Israël is in dit opzicht niet te vergelijken met Nederland. Het land heeft een nogal bewogen geschiedenis. In 1948 is het opgericht, dus niet zoals veel andere landen als vanzelf ontstaan. Daartoe werd er land van verschilende bevolkingsgroepen geclaimd of zo maar afgenomen, waardoor er sindsdien tot op de dag van vandaag conflicten en oorlogen zijn. De status van de hoofdstad is door deze geschiedenis ook een conflictpunt geworden en gebleven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als morgen de regering zou beslissen dat Rotterdam voortaan de status van hoofdstad van Nederland krijgt, verandert er enorm veel. Dat gaat niet stilletjes aan Europa en aan een flink gedeelte van de rest van de wereld voorbij. Reken er maar op dat in Amsterdam dan helemaal de rapen gaar zijn.