Is een nederlander die in het buitenland gewoond heeft en nu bij familie in Nederland inwoont en geen inkomen heeft wettelijk nederlander?

Een nederlander die vele jaren in het buitenland gewoond heeft.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je bent Nederlands staatsburger als je een Nederlands paspoort hebt, ongeacht waar je woont.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je geboren bent in Nederland, ben je voor de rest van je leven Nederlander. Ook al heb je maar één jaar van je leven gespendeerd in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grammaticaal gezien vraag je: 'Is een nederlander een wettelijk nederlander?' Dus zoals je het vraagt: ja, natuurlijk.
Iemand is wettelijk Nederlander als hij/zij een Nederlands paspoort heeft. Dus als hij/zij inmiddels een andere nationaliteit heeft en niet meer de nederlandse (dus een dubbele nationaliteit kan wel), dan is het geen Nederlander meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dubbele nationaliteit is volgens mij niet gebruikelijk. De vorige antwoorden kloppen inderdaad. Nederlanderschap wordt gedefinieerd a.d.h. van het paspoort dat de persoon heeft.

Inkomen speelt zeker geen rol en inwonen bij familie ook niet.

Als de persoon in de tussentijd een buitenlandse identiteit heeft aangenomen is hij nog steeds nederlander, zelfs als zijn/haar paspoort is verlopen.

Alleen uitschrijving naar het buitenland zorgt voor verlies van nationaliteit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh, nee, ik woon zelf in het buitenland, namelijk in Spanje, en ik zal nooit en te nimmer mijn Nederlandse nationaliteit kwijt raken, ik krijg er juist een bij. Dus ik heb 2 paspoorten.
Een Nederlander met een dubbele nationaliteit kan *wel* zijn Nederlandse nationaliteit verliezen als hij/zij meer dan tien jaar buiten de EU/Antillen woont. Dit kan je overigens voorkomen door elke tien jaar je paspoort te verlengen. Zie Rijkswet op het Nederlanderschap, artikel 15.