hoe worden de rechters in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens benoemd?

heeft 'de politiek' daar invloed op? in hoeverre is dat anders dan wat Polen voor haar rechters wil?

Toegevoegd na 22 uur:
joandarc: interessante info! in hoeverre is dat volgen jou veel anders dan in polen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jazeker heeft 'de politiek 'daar invloed op.
Als er een vacature is voor een Nederlandse rechter in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Lees deze site er maar op na.
Eerst wordt er een Aanbevelingscommissie opgericht.
Deze stuurt een Aanbeveling naar de ministers van Buitenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie
.
De Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa kiest op basis van de voordracht een Nederlandse rechter. De ambtstermijn bedraagt negen jaar. Herbenoeming is niet mogelijk. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/06/10/vacature-rechter-in-het-europees-hof-voor-de-rechten-van-de-mens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om te kunnen beoordelen of en in hoeverre de Nederlandse politiek invloed heeft op het benoemen van de Nederlandse Rechter door de Parlementaire vergadering van de Raad van Europa moet men eerste het hele Nederlandse systeem van het benoemen van Raadsheren en Rechters kennen.
Laat ik aannemen dat je dat allemaal doorgrond en anders door het bestuderen van onderstaande links enig inzicht krijgt hebt gekregen.
http://www.edwardbruheim.nl/nl/blog/2009/10/12/de_benoeming_van_een_rechter.htm http://www.edwardbruheim.nl/nl/blog/2009/10/5/de_benoeming_van_een_raadsheer.htm

Het beste antwoord

Als er een vacature komt door het terugtreden van een zittende rechter in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens - Straatsburg dan dient de opvolgende rechter afkomstig te zijn van dat land, en mag een nationaliteit hebben van één van de andere 47 landen.
In Nederland gaat het kiezen van gegadigden als volgt:
er worden advertenties geplaatst in het Juristenblad, het Internationale vacatureblad (uitgegeven door het Ministerie van BiZa en Koninkrijkrelaties) en in TREMA.
De Aanbevelingscommissie wordt opgericht die uit drie personen bestaat:
1.de President van de Hoge Raad dan wel de Procureur-Generaal bij de Hoge Raad;
2.de Vice-President van de Raad van State dan wel de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;
3.een persoon met ervaring binnen de organisatie en kennis van het Europees Recht.
Deze commissie brengt de aanbeveling uit aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid.
De Minister van BuZa doet ook namens de Minister van J&V de voordracht aan de Ministerraad. De Regering kiest drie kandidaten en legt deze voor aan de Raad van Europa. Op basis hiervan kiest de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa de Nederlandse Rechter.
Dat dit alles gebeurt zonder politieke invloed is een utopie, maar hoeft geen gevaar voor de democratie te zijn.

In Polen is er iets anders aan de hand.
Vier partijen: President Andrzej Duda, het Parlement, de Minister van Justitie en de huidige rechters strijden om de macht via een nieuwe wet.
President Duda wil een aantal rechters van het Hooggerechtshof en de KRS (de Poolse Raad voor de Rechtspraak) ontslaan.
Jaroslaw Kaczynski, partijleider van regeringspartij Prawo i Sprawiedliwość (PiS) –de rechtse politieke partij Recht en Rechtvaardigheid -wil alle rechters naar huis sturen en nieuwe benoemen via het Parlement.
President Duda (spottend de balpen van Jaroslaw Kaczynski genoemd) heeft in juli zijn veto uitgesproken over twee van de drie wetsvoorstellen.
De Poolse regering is nog steeds van plan door te zetten met justitiehervorming. Als dit alles doorgaat zoals de PiS voor ogen staat dan betekent dit het einde van de scheiding der machten in Polen. De Minister van Justitie kan de rechtspraak beïnvloeden wegens het hebben van buitengemeen verregaande bevoegdheden.

Nederland kan achter de schermen politieke invloed uitoefenen, maar niet zoals in Polen dwingend bepalen van welke politieke signatuur de Rechter in het Europees Hof moet zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Hof is samengesteld uit 47 rechters (één voor elke lidstaat van de Raad van Europa) die een volledige onafhankelijkheid genieten. De rechters worden gekozen door de Parlementaire Vergadering en het Comité van Ministers van de Raad van Europa voor een termijn van negen jaar.
fremar