Een wapen in heel veel losse onderdelen per post verzenden is dat verboden?

Zag gister een film waarin een geweer in veel losse onderdelen per post werd verstuurd. Toen vroeg ik me af mbt de wapenwetgeving, is het versturen en/of ontvangen van een wapen in heel veel losse onderdelen, desnoods in verschillenden pakketjes en eventueel zelfs van en naar verschillende afzenders/ontvangers verboden (in Nederland)?

En is er ook nog verschil in wet als de onderdelen direct in elkaar te zetten zijn tot een compleet functionerend wapen en als de onderdelen nog wat (eenvoudig) werk nodig hebben zoals gaten boren om onderdelen aan elkaar te kunnen schroeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

Volgens mij vallen delen van wapens ook al heel gauw onder de wapenwet.
Onklaar gemaakte wapens zijn ooknwel eens als wand versiering te gebruiken.
Dus een hele goede vraag.
Alleen zal douane/ politie de actie proberen te stoppen enals de ontvanger eenncompleet wapen in bezit heeft zonder papieren gaat het fout, verboden wapen bezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is verboden. Dit is strafbaar gesteld in de Wet wapens en Munitie, artikel 3:

Wet Wapens en Munitie

Artikel 3

*1.De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
*2.De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
haha zo dom zijn de mensen tegenwoordig niet ze weten wel wat er gaat gebeuren als je lossen stukken van wapens gaat opsturen dus het is wel verboden wat moet iemand anders met losse stukken van wapen als die daar geen wapen van gaat maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb weleens van mensen gehoord dat het gewoon mogelijk is

dit is wel illegaal en daarmee dus ook strafbaar

je mag namelijk maar een paar onderdelen invoeren van wapens als je geen verlof hebt
dit zijn dingen zoals de kolf korrel beschermer handbeschermers en noem

maar op maar onderdelen die essentieel zijn voor het vuren met een wapen zijn verboden zoals in eerder omschreven wetsartikel