Waarom gaan de Spaanse autoriteiten niet zelf naar België om Puigdemont op te pakken?

Waarom laten ze aan het Belgische gerecht over, met het risico dat België hen niet uitlevert?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ItisILeClerc
6 jaar geleden
België maakt al 303 jaar geen onderdeel meer uit van Spanje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+je. :-)
zondag
6 jaar geleden
Het is een gotspe te veronderstellen dat de politie van het ene land zomaar het andere land kan binnenvallen om iemand te arresteren.

Antwoorden (1)

De Spaanse politie (of welke politie van land X) is niet bevoegd om op te treden in België (of welk andere land Y dan ook), behalve als daarover expliciete afspraken zijn gemaakt.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+gelukkig maar, anders konden de Nederlandse autoriteiten Gomelijaar oppakken in België als hij in Amsterdam strafbare feiten heeft gepleegd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind dat toch een beetje raar. Stel dat er een land is waar pedoseksualiteit is toegestaan. Kinderverkrachters zouden dan daarheen kunnen vluchten en daar veilig zijn tegen justitie van hun land. Ik zou denken dat justitie zijn eigen onderdanen zou moeten kunnen oppakken als die iets misdaan hebben, of ze zich nu in een ander land dan wel op de maan gaan verstoppen.
tinus1969
6 jaar geleden
@Godmeljaar; wat zou je ervan vinden als de Turkse of Russische politie in Nederland mensen komt oppakken die in hun eigen land beschuldigd zijn terrorisme?