Mag een politie agent vragen om je ID zonder dat je iets gedaan hebt?

Soms worden bijvoorbeeld jongeren in dure auto's aangehouden omdat ze in een dure auto rijden, en dan moeten ze hun ID laten zien. Mag dit wel? Als er geen aanleiding is... Of als de politie wordt gebeld door bewoners voor een verdacht voertuig (bijvoorbeeld iemand die al een half uur in zijn auto zit). Voor het laatste snap ik het wel, als de politie gebeld wordt moeten ze erop reageren. Maar jongeren die in een dure auto rijden..?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (2)

"De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen.

Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:

    een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
    na een schietpartij is het belangrijk voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
    hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
    er is brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
    bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
    bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties."

En die jongeren in een dure auto? In het algemeen gesproken, verdienen jongeren onvoldoende om een dure auto te financieren. Als zo'n auto-met-jongere bijv.  verschijnt in een "armoedige" buurt, is dit verdacht, het zou een aanwijzing kunnen zijn voor een jongere die geld verdient in de drugshandel of op een andere oneerlijke manier aan zijn geld komt. Reden om het ID te vragen.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dit heb ik zelf ook al gezien. Maar wat als je niks gedaan hebt zoals in mijn voorbeeld(en)?! Je leest mijn vraag niet eens.
Nee, de politie mag niet 'zomaar' om je ID vragen als je op straat loopt.
Maar de politie mag altijd om rijbewijs en autopapieren vragen van de bestuurder van een auto -die bestuurder moet altijd kunnen aantonen dat hij legaal auto mag rijden. De boete voor rijden zonder rijbewijs is 90-370 euro, afhankelijk van de omstandigheden. Er zijn aparte boetes voor rijden zonder autopapieren (kenteken/verzekering/apk).
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is niet juist, de politie mag je niet aanhouden als je bv. In je auto rijd en je doet niks verkeerd, het wordt anders als je achterremlicht bv kapot is dan hebben ze een reden, anders is het een onrechtmatige aanhouding en dat mag niet
tinus1969
6 jaar geleden
@SoldierKD, helaas onjuiste aanvulling. De politie mag je 'zonder reden' aanhouden om te controleren op rijbewijs, autopapieren en alcohol/blaastest.