waarom wordt de grondwet van 1848 als eerste grondwet gezien en niet die van 1798?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je je stelling in de vraag middels een bron onderbouwen?

Antwoorden (3)

Dit is niet waar. De Grondwet uit 1814, de Grondwrt voor het Koninkrijk der Nederlanden wordt als eerste nederlandse grondwet gezien, omdat deze grondwet als eerste tot stand kwam na de Franse bezetting. De grondwetswijziging van 1840 en 1848 zijn alleen de belangrijkste wijzigingen omdat hier het contraseign en de.ministeriele verantwoordelijkheid ingevoerd werden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grondwet van 1848 wordt wel gezien als de basis van het huidige stelsel van parlementaire democratie, maar is inderdaad niet de eerste.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De 'Staatsregeling voor het Bataafsche Volk' van 1 mei 1798 wordt beschouwd als de eerste Grondwet van Nederland.
Het is inderdaad niet de eerste, er was al een grondwet, deze werd in 1848 aangepast door Thorbecke.

De reden dat deze vaak als eerste grondwet wordt gezien is omdat deze grondwet de grondlegger van de huidige democratie vormt. De nieuwe grondwet zorgde ervoor dat de koning zijn macht verloor en deze aan de regering en het parlement gaf. Dit deed hij omdat hij bang was voot de revoluties in Europa waarbij leiders werden afgezet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Grondwet van 1798 wordt wel beschouwd als de eerste Grondwet van Nederland maar was in werkelijkheid een Staatsregeling voor het Bataafsche Volk. Overeenkomstig deze staatsregeling werden verkiezingen uitgeschreven voor een Vertegenwoordigend Lichaam. In september 1801 werd na een staatsgreep de Staatsregeling afgeschaft en in oktober dat jaar vervangen door een nieuwe Regeling en treedt in werking op 16 oktober 1801.
In plaats van een Vertegenwoordigend Lichaam wordt er in de nieuwe Staatsregeling een Wetgevend Lichaam (Wetgevend Lichaam van het Bataafse Gemenebest) ingesteld. Ook deze Staatsregeling wordt een paar maal vervangen en uiteindelijk komt de Grondwet voor de Vereenigde Nederlanden (1814) tot stand.
Deze moet al in 1815 worden herzien
1. vanwege de vereniging van Noord- en Zuid-Nederland
2. omdat soeverein vorst Willem Frederik, koning der Nederlanden, groothertog van Luxemburg, prins van Oranje-Nassau, het koningschap heeft aanvaard
3. omdat er een Tweekamerstelsel wordt ingevoerd.

De Staatsregeling van 1789 kan dus wel beschouwd worden als de eerste Nederlandse Grondwet maar de huidige Grondwet van 24 augustus 1815 is de voor Nederland geldende grondwet en de basis voor de aanpassingen en wijzigingen.

In 1848 komt er geen nieuwe grondwet maar vinden er herzieningen plaats die de basis vormen voor het huidige stelsel van de parlementaire democratie in Nederland.