wie (welke partijen) waren de initiatiefnemers voor het referendum in Nederland (2005)?

kwam het voorstel uit de Tweede Kamer of ook van de regering?

Toegevoegd na 2 uur:
is er vanuit het kabinet steun voor dit voortel gekomen, met name van links (Wouter Bos)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Het initiatief kwam uit de Tweede Kamer: van Farah Karimi (GL), Niesco Dubbelboer (PvdA) en Boris van der Ham (D66).

Wouter Bos was toen oppositieleider. Hij meldde dat Nederland na een ‘nee’ snel opnieuw een referendum moest organiseren met dezelfde vraag.

Vanuit het kabinet is steun voor dit voorstel gekomen.
Piet-Hein Donner (CDA, minister van Justitie) waarschuwde voor oorlogen en een mogelijke Balkanisering van Europa als het ‘nee’ zou winnen;
Laurens-Jan Brinkhorst (D66, minister van Economische Zaken) verkondigde dat bij een afwijzing in Nederland economisch "het licht uit zou gaan".
Ben Bot (CDA, minister van Buitenlandse Zaken) zei dat kiezers bij twijfel het beste thuis konden blijven; dit standpunt werd de dag vóór het referendum herhaald door voormalig premier Ruud Lubbers.

Toegevoegd na 55 seconden:
Het kamp van de voorstanders van het verdrag bestond uit zowel de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 alsmede de linkse oppositiepartijen PvdA en GroenLinks. Deze partijen hadden samen een zeer ruime meerderheid in de Tweede Kamer. Deze partijen pleitten voor een verdergaan met de Europese integratie, al dan niet om een economisch blok tegenover de Verenigde Staten te vormen.
In het eveneens diverse kamp van tegenstanders bevonden zich SP, LPF, Groep Wilders, SGP en de ChristenUnie. Deze partijen verzetten zich tegen wat zij zagen als een verlies van soevereiniteit aan een ondemocratische en bureaucratische "Europese superstaat". Daarnaast was de SP gekant tegen het in het verdrag opnemen van de Europese interne markt, waarin ze een grondwettelijke verankering van één economisch systeem zag (de vrijemarkteconomie).
SimonV