Wat is de core-buisnes van Europese export?

Ja dat vraag ik me af...Kijk we kopen onze tv-s uit china en taiwan en ook onze pc-s en vaak ook onze autos en mp3-spelers.....oja en ook vaak onze kleding ook nog eens en schoenen....

Wat is nu precies het gene in Europa waar we dat mee betalen?

Het enige export product bijvoorbeeld uit Nederland dat ik ken zijn onze tulpen..... maar dat zal toch niet voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er bestaat niet zo iets als een Europese core-business. De economie van pak hem beet Hongarije en die van de UK zijn erg verschillend.
Sommige landen hebben totaal geen economie, bijvoorbeeld Griekenland. Die hebben olijven en toerisme (die niet kan concurreren met Turkije) en feta. Dat is het zo'n beetje.
Daarentegen heeft bijvoorbeeld een Duitsland een aantal hele grote industrieën. Denk aan de auto-industrie, de farmaceutische industrie, chemie.
De UK heeft met Londen natuurlijk een enorm financieel centrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder een plaatje van de Nederlandse export in 2005, waaraan te zien is dat we vooral een 'doorvoer-land' zijn. 40% van onze totale export was eerder import. Verder zijn voeding, grondstoffen en machines / vervoermaterieel onze belangrijkste exportproducten.
Van Europa als geheel kan ik zo geen cijfers vinden, maar de bovenste link biedt bergen informatie. Ik kan me zomaar voorstellen dat landbouwproducten (dus voeding) het belangrijkste exportproduct van de EU als geheel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Europa is nogal groot, dus er zijn tal van producten van belang. In Nederland is de agrarische sector nog steeds van groot belang, we exporteren ons suf aan varkens en tomaten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een bedrijf als ASML, waar ze machines maken waarmee de telecom- en computerindustrie weer chips mee kan maken. Ook andere industriele productie is van belang evenals de olieindustrie, de chemie en steeds meer bio-science-bedrijven. Ook werken er nog steeds veel mensen in de logistiek, zij hebben een sterke lobby in Den Haag, maar gezien de lage marges vraag ik me af of daar ook in de toekomst nog serieus geld mee te verdienen is.