Mogen mensen die een voorbeeldfunctie als baan heeft protesteren (militairen, politie, rechters)?

En ministers mogen toch al helemaal niet protesteren (wat overigens best raar zou zijn).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Iedere Nederlander heeft stakingsrecht. Het maakt niet uit wat je beroep is. Staken is een uiterste middel wat je doet als je vindt dat je onrechtvaardig behandeld wordt. Als je vindt dat je te weinig verdient of slechte arbeidsomstandigheden hebt en je baas er niets aan wil doen. Over 't algemeen worden stakingen georganiseerd door vakbonden. Staken is wel een uiterste middel, want andere mensen kunnen de dupe worden van jouw staking. Denk maar eens aan bijv. NS-personeel. Daarom gaan werkgevers ook wel eens naar de rechter met het verzoek een staking te verbieden. Een rechter zal dan de rechten van de één afwegen tegen de nadelen die dat voor anderen heeft. Maar een rechter zal niet snel een staking verbieden. Volgens mij mogen zelfs ministers staken, maar je zegt het zelf al, het zou wel raar zijn. Want dan zouden ze gaan staken, omdat ze het niet eens zijn met de maatregelen die ze zelf nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw ... goed van jou. Die had ik over het hoofd gezien. Het is inderdaad zo dat in de militaire ambtenarenwet is geregeld , dat het een militair in werkelijke dienst niet is toegestaan deel te nemen aan een staking. Hij mag deelnemen aan een collectieve actie, zolang die niet de operationele inzet verstoren. Zo zie je maar, denk je het te weten, mis je toch nog iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staken is iets anders als protesteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is waar. Maar volgens mij ging deze vraag eerst over staken. Protesteren mag natuurlijk iedereen.
In o.a. het ambtenarenrecht is vastgelegd dat je niets mag doen - ook niet in je privétijd - wat het belang van een goede dienstvervulling kan schaden. Als ik bijvoorbeeld als politieagent ga demonstreren (niet in uniform) tegen de bezetting van Tibet is dat prima. Als ik deelneem aan een blokkade voor een kraakpand (dat mijn collega's willen ontruimen) maak ik me als diender ongeloofwaardig.
En ja, soms is dat een beperking van grondrechten, maar ik kies er zelf voor om ambtenaar te worden.
teusvh
12 jaar geleden
Jazeker mogen ze dat, en het gebeurt ook, op 26 mei nog, zie hier: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/26/militairen-demonstreren-in-den-haag/