hoeveel weken per jaar vergadert de Tweede Kamer, hoeveel weken zijn de leden met reces?

buiten beschouwing gelaten het aantal keren dat de Kamer voor een dag van reces wordt teruggeroepen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De Kamer vergadert 35 à 36 weken per jaar, en 16 à 17 weken zijn de leden met reces.

Er zijn plenaire vergaderingen en commissievergaderingen.
De Tweede Kamer vergadert plenair op dinsdag, woensdag en donderdag.
Commissievergaderingen: dit zijn vergaderingen van een vaste groep Kamerleden uit de verschillende fracties. Iedere commissie houdt zich bezig met vaste onderwerpen, deze komen in principe overeen met de beleidsterreinen van de ministeries. Op maandag tot en met donderdag zijn er commissievergaderingen.

Het reces is formeel geen vakantie. De Kamer kan inderdaad altijd teruggeroepen worden van reces als er iets belangrijks aan de hand is. Daarnaast gebruiken veel Kamerleden de recesperiode om bij te lezen, volgende vergaderperiodes voor te bereiden, werkbezoeken af te leggen of de achterban te spreken.
Recesperiodes zijn: herfstreces, kerstreces, krokusreces, meireces en zomerreces.
SimonV