Wordt slecht gedrag beloond?

Tot 2013 komt er jaarlijks 9 miljoen euro beschikbaar om deze probleemjongeren vooruit te helpen. De helft komt van het kabinet, de andere helft van de 22 betrokken gemeenten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een heerlijk politiek correcte antwoorden hierboven. Op het gevaar met een hele zwik minpunten beloond te worden, wijkt mijn mening af.
Ja, in Nederland wordt slecht gedrag beloond.

Ben je, om even de terminologie van Rob Oudkerk te lenen, een kutMarokkaan, breng je je dagen door met het lastig vallen van andere mensen dan mag je eerst gezellig op de thee met de burgemeester en daarna krijg je nog een "educatieve" reis aangeboden naar Marokko ook.

Die "probleemjongeren" kennen vaak maar enkele woorden Nederlands. Tot het populaire vocabulaire horen: "Respect" en "Rechten".
Dat respect twee wegen uit kan gaan, namelijk tonen en krijgen en dat bij rechten automatisch ook plichten horen... daar weten probleemjongeren dan weer niets van.

Nee, Nederland wordt zo langzamerhand een pappen en nathouden cultuur.
Als je je hond "dresseert" dan beloon je hem alleen als hij iets goeds doet, als hij iets verkeerd doet, dan krijgt hij geen koekje.
Wat wij momenteel met probleemjongeren doen, is precies het tegenovergestelde. Je beloond ze. Wat voor een beeld moeten jongeren die zich wel netjes gedragen daar dan niet van krijgen? Misdaad loont!

Ik zou zeggen: Hard aanpakken. Vernielingen aangericht? Ga maar werken. Net zo lang tot je het terug betaald hebt. Mooi bijkomend voordeel: Als je ze aan het werk zet, kunnen ze tussendoor ook geen rottigheid meer uithalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb denk ik per ongeluk een + gegeven i.p.v. een -.
Je hebt ergens, diep verborgen, wel gelijk, maar dat is niet zo belangrijk. Hoe lossen we het op is veel belangrijker. Als jij zegt,dat Nederland een pappen en nathouden cultuur heeft, dan zie je wellicht ook dat dat wel eens de oorzaak kan zikn van het problee. Maar ook in gezinnen wordt alles geaccepteerd van kinderen: kijk eens hoe leuk janje kopjes uit het raam gooit naar langslopende mensen (overdreven weliswaar).
Hetzelfde zie je bij het volzetten van de binnensteden met Amsterdammertjes. Dat is toch van den zotte. Weghalen dioe ondingen en iedereen die op een foute plek parkeert 100 Euro boete geven. Als je in Singapore op het foetpad rijdt, damn is de standaardboete 500 Eur. Dus niemand rijdt op het voetpad.
Niet strenger straffen, maar consequent straffen. Niet in discussie gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wim.. Ligt het alleen aan mij of spreek je jezelf in je reactie tegen? Je toelichting is meer het mij gelijk geven. Je hebt het zelf ook over strenger straffen, in plaats van "belonen" Ik ben zeker voor consequent straffen. Gelijke monnikken, gelijke kappen. Begin bij het opvoeden van de ouders, laat ze grenzen stellen. Een kind dat "leuk kopjes uit het raam gooit" direct aanpakken en niet lachend blijven toekijken. Inderdaad, geen Amsterdammertjes neerzetten, maar direct streng betalen.
Je voorbeeld van Singapore is prima, daar zijn ze superstreng. Gooi een kauwgompapiertje op de stoep en je hebt de 500 Euro boete al te pakken (nog even afgezien van het feit dat Kauwgom verboden is in Singapore).

Andere antwoorden (4)

Oh oh, wat een GeenStijl-vraag.
Alsof het geld op straat uitgedeeld wordt.
Antilliaanse jongeren zijn vaker misdadig, hebben geen baan en maken de school niet af. Daar moet wat aan gedaan worden. En dat kost geld.
14 jaar geleden
Het is fantastisch dat er wordt geïnvesteerd in het verbeteren van probleemsituaties! Dat is niet "slecht gedrag belonen", maar goed gedrag stimuleren. Dus ik begrijp je vraag niet helemaal :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje,het zou fantastisch zijn als dat geld naar gehandicapten of bejaardenzorg zou gaan.Nu is het weggegooid geld.
Je zou het bijna denken.
Maar wat is een bedrag als je die jongeren van ernstiger zaken af kunt houden?
Veel van die problemen komen voort uit stress/frustratie en ze hebben niet geleerd om dat in positieve zin om te buigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het economisch uit te leggen: Een autofabrikant in Amerika brengt geen verbetering in de productielijn van een auto aan, zolang de schadeclaims lager zijn dan de kosten van de verandering.

Je kunt slecht gedrag belonen tot het bedrag van de kosten van het slechte gedrag. Of het zinvol is hangt af van de vraag of men het slechte gedrag daarmee kan voorkomen.

Belonen begint steeds meer een optie te worden: beloon woon-werkverkeer als ze met het openbaar vervoer gaan en niet in hun auto in de file gaan zitten.

Belonen helpt altijd beter dan straffen.