Is er een site waar politiek op kindniveau wordt uitgelegd?

Ik wil het met de kinderen van groep 7 over de aankomende verkiezingen hebben, maar nu zoek ik een site of sites waar de politieke standpunten de voor en tegens op een kinderlijke manier staan uitgelegd. Dus bijvoorbeeld .... partij wil dit wel, maar ten koste van dat en dan op niveau kind.
Bestaan deze ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Hmm, volgens mij bestaat een dergelijke site niet. Wat je zou kunnen doen is de stellingen van kieskompas of stemwijzer op een rijtje zetten en deze bespreken. Kijken of ze begrijpen waar het over gaat, en welke begrippen gebruikt worden.

Later kun je dan een stemwijzer door hen zelf laten invullen (er zijn neem ik aan voldoende pc's in de klas?) en kijken wat daar uit komt.

Overigens, je kunt je afvragen of de politieke standpunten erg spelen bij deze verkiezingen. Misschien is het goed om uit te leggen dat de verkiezingen voor Provinciale Staten getrapte verkiezingen zijn, en dat dus indirect de leden van de 1e kamer gekozen worden. En verder de nadruk leggen op het belang hiervan voor het huidige gedoogkabinet.

Eerlijk gezegd ken ik niet veel volwassenen die zich verdiepen in de standpunten tijdens deze verkiezingen dus waarom zou je dit met kinderen doen? ;)

Wel goed trouwens dat je er aandacht aan besteedt! Goed voor hun alg. ontwikkeling en hopelijk blijven ze een beetje betrokken later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik bedoel meer: waarom de standpunten van de partijen voor deze verkiezingen uitleggen? deze zijn eigenlijk niet echt relevant. wel goed dat je er aandacht aan besteedt! dat is alleen maar goed.
Je 1e vraag valt wel te beantwoorden: op deze site wordt veel over politiek uitgelegd op het nivo van kinderen.
http://www.politiek4kids.nl/
Er staat o.a. keurig uitgelegd, wat de 1e kamer is, en hoe die wordt gekozen.

Maar je vraagt meer in je toelichting: als je gaat googelen, dan merk je snel (ondanks dat deze verkiezingen zo belangrijk zijn voor het Kabinet Rutte) dat het niet echt actueel is. Je komt snel terecht op sites die gaan over de 2e kamerverkiezingen van vorig jaar.

Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want wat politieke partijen willen, verandert natuurlijk niet zo snel.
Op deze site vind je een stemwijzer voor kinderen, n.a.v. de verkiezingen van vorig jaar.
http://www.kinderstemwijzer.nl/?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=3

Verder staat er op de site van het jeugdjournaal nog een interview van Rutte met kinderen. Succes!