Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zei Nederland nee tegen de Europese grondwet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
641
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je lekker? Waarom MAAK je zelf je huiswerk niet?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat kwam door de kiezers!
De uitslag van het referendum over de Europese Grondwet liet niets aan duidelijkheid te wensen over. Een overtuigend aantal Nederlandse kiezers heeft een hartgrondig 'nee' laten horen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op woensdag 1 juni 2005 is in Nederland een landelijk raadplegend referendum gehouden.

Dit was het eerste landelijke referendum voor de moderne staat Nederland. Eerder werden al wel lokale referenda gehouden.

In Nederland was het eveneens een raadgevend referendum, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen. Dat houdt in dat de bevolking alleen een advies kon geven.

Het was vervolgens echter aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer om de uiteindelijke beslissing te nemen over het al dan niet accepteren van de ontwerptekst voor het verdrag. Alle grote politieke partijen hadden echter voordat de uitslag van het referendum bekend was aangegeven dat zij de uitslag, onder voorwaarden, zouden respecteren.

Het percentage nee-stemmers was uiteindelijk 61,6%. Door deze uitslag heeft de regering de behandeling van de goedkeuringswet ingetrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kiezers stemden tegen.
Ik ook. Ik vond het een gedrocht. Iets waar je je voor moest schamen. Met 'grond'wet had dit helemaal niets te maken. Ik heb op verschillende plaatsen het effect van Amerikaans gelobby aangetroffen.

Je moet weten, dat er in Brussel zo'n 50.000 lobbyisten werkzaam zijn, om de industriële belangen te behartigen. Ook de Amerikaanse belangen.

De politici hebben bij wijze van 'toenadering' de Europese vlag en volkslied geschrapt. Maar dat lijkt mij nou net niet het probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding