Zijn voormalige kolonien altijd armer / minder ontwikkeld dan landen die nooit gekolonialiseerd zijn?

Vaak wordt gesproken over uitbuiting door de koloniale overheersers. Dat Nederland rijk geworden is doordat het kolonien had en dat bv Indonesie arm is doordat hun rijkdommen naar Nederland zijn gegaan.
Maar bv Thailand is nooit gekolonialiseerd geweest, maar is er niet beter aan toe dan bv Maleisie.
Ik realiseer me dat dit een ingewikkeld onderwerp is en ik zou hier graag wat meer over lezen, maar dan wel toegankelijk voor leken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee. Zuid-Korea is een voorbeeld van een voormalige (Japanse) kolonie; nu één van de rijkste landen ter wereld.
tinus1969
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met name Nederlandse oud-kolonies zijn armer...

In 1884 werden alle kolonies verdeeld onder de Europese landen tijdens "de Koloniale Conferentie van Berlijn". Ook nederland deed hieraan mee en kreeg een aantal koloniën toegewezen. De meeste Europese landen gebruikten de winst die hun kolonies maakten voor scholing van koloniale kinderen enz. Maar Nederland dwong de bewoners te werken in de mijnen en op het platte land om zoveel mogelijk winst te maken en behandelden ze slecht. Daardoor is Nederland stinkend rijk geworden en zijn deze koloniën vaak nog steeds ontwikkelingslanden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat is domweg niet waar; Nederland was niet beter of slechter dan andere landen. Ook in andere koloniën was uitbuiting. Belgisch Congo was berucht. Nederland heeft bv juist in de periode 1900-1940 veel geïnvesteerd in Nederlands-Indië. Natuurlijk ook/vooral uit een soort eigenbelang, maar het gebeurde wel. Om aan te sluiten bij mijn eigen voorbeeld: Zuid-Korea was tot in de jaren 50 een straatarm land, en als kolonie werd door Japan uitgebuit. Nu is het land rijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@appletinker. Het gaat met Zuid Afrika toch beter dan met menig ander voormalige kolonie in Afrika?