Is het toegestaan om deze zakmes bij je te dragen?

Ik heb het besteld op een Nederlandse site, meer voor als ik ga kamperen etc, maar ik vraag me toch echt af of ik het altijd bij mij mag dragen.

Toegevoegd na 11 uur:
Lemmet is 9 cm lang.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Amadea
7 jaar geleden
Als je googelt op die plaatjes krijg je 'gun' en 'weapon' als suggestie. Dat doet sterk vermoeden dat het geen normaal zakmes is, en dan is het dus verboden om bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja maar dat betekent niet dat het gelijk onder die categorie valt. Messen zijn immer ook soort van wapens, dus wat dat betreft weet ik het zelf niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of je het altijd bij je mag dragen hangt van het soort lemmet af(geslepen aan beide kanten mag niet) en de lengte van het lemmet... Dus een wedervraag: Hoe lang is het lemmet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal vergeten op te meten, heb het net gedaan. Het lemmet is 9cm lang. Exact.

Het beste antwoord

Dit mes is verboden indien

- Het automatisch kan worden opengeklapt (want dan is het een verboden stilleto) of
- Het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
- De lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

Ik kan niet zien of het een stilleto is maar zo niet dan is het niet verboden tenzij:
'gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.'

Indien je het alleen gaat gebruiken voor te kamperen zal dat dus geen probleem op moeten leveren.

http://www.allesovermessen.nl/vaste-en-zakmessen/wetgeving-messen/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stiletto_(steekwapen)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mes is "spring assisted", heeft maar 1 snijkant en de opengevouwen lengte is 21 centimeter. Mijn plannen zijn niet om het altijd bij mij te dragen, maar ik heb vaak genoeg dat ik op het moment even een mes nodig heb gehad. Vandaar dat ik me afvraag of ik deze mes bij mij kan dragen.
Amadea
7 jaar geleden
Maar om welke reden zou het dan dit mes moeten zijn, in plaats van een eenvoudig klein zakmesje?
erotisi
7 jaar geleden
Wat wordt er precies bedoeld met spring assisted? Zit er een knopje op waardoor het automatisch open springt?
Zo ja dan zou het verboden kunnen zijn:
'' Alle automatisch openende messen zijn in Nederland sinds 1 mei 2012 verboden'
Een springmes of sitlleto zijn verboden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knipmes Hoewel oorspronkelijk een stilleto dubbelsnijdend was is mij evenwel niet 100% zeker dat automisch openende messen met maar één snijkant verboden is. Maar als je mes ook een dubbele snijkant heeft is het in ieder geval verboden. Voorlopig zou ik het mes dan toch als verboden achten....
erotisi
7 jaar geleden
Uit artikel 20b (uit bron hieronder) lijkt evenwel uit op te maken dat ook messen die automatisch openen met slecht één snijkant een stiletto zijn en derhalve verboden. Artikel 20b is nu echter niet meer van toepassing maar kan wel worden gebruikt om de definitie van een stilleto te bepalen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/2017-01-01 Conclusie: indien jouw mes automatisch opent welke grootte of hoeveel snijkanten het ook heeft is het verboden om dat mes voorhanden te hebben of te dragen en dus helaas ook om mee te kamperen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het heeft geen knopje waarmee die opengaat. Het is gewoon ouderwets met de hand de mes naar buiten klappen. Alleen is het "spring assisted", het is dus niet zwaar om de mes eruit te halen.
Vandaar dat ik het dus zelf ook niet weet, qua lengte is de mes "legaal", lemmet is 9cm, volledige lengte is 21cm, mes heeft maar één snijkant.
erotisi
7 jaar geleden
Ok in dat geval lijkt het me geen stilleto en niet als automatisch te bestempelen als je het met je hand eruit moet halen. Dus dan kun je er wel mee kamperen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, en op zak hebben, is dat geen probleem?
erotisi
7 jaar geleden
Nee op zich is dat geen probleem. Maar zoals in het antwoord reeds gegeven kunnen er omstandigheden zijn waarop een mes bij hebben niet toegestaan is. Net zoals een honkbalknuppel bij hebben in de auto op weg naar een vechtpartij of zoiets. Maar voor gewoon gebruik is dat geen probleem zolang maar duidelijk is dat er geen teken van is om iemand letsel toe te brengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hé hartstikke bedankt! Ja inderdaad, naja in mijn geval is het meer om bij te hebben in geval dat ik het nodig heb. En dat heb ik vaak. Vond het vandaar dus zonde om een nieuwe zakmes te kopen, want ik heb er al een. Bedankt voor je duidelijke antwoord en hulp. Mijn vraag is beantwoord.