Wat moet ik doen als iemand zonder mijn toestemming mijn paspoort in bezit heeft?

Ik ben 16 jaar en ik ben weggelopen van mijn vader. Ik woon nu bij mijn moeder. Mijn vader heeft mijn paspoort nog en weigert hem te geven. Wat moet ik doen? Want volgens de wet moet ik mijn paspoort 24/7 bij me hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de politie wil hem zelfs wel voor je halen ... maar of je al die stres wilt. ik snap dat je die man niet wilt zien of spreken ... makkelijkste manier is .. gewoon naar gemeente zeggen dat je je paspoort kwijt bent ...en nieuwe aanvragen met je moeder, klaar, kost wel een boete voor het niet inleveren van de oude maar die moet je er maar bij nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@shabti, Politie is niet bevoegd om paspoort te gaan halen en zij zijn geen loopjongens.
Advies om te verklaren dat paspoort 'kwijt' is, is een aanzet tot het doen van een valse verklaring en strafbaar gesteld in artikel 188 Wetboek van Strafrecht. @MandyVanTVeer, schaf een ID-kaart aan en probeer de kwestie even te laten verstillen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArk paspoort is niet jou bezit het is van de staat ... niemand anders mag het hebben ... politie gaat zeker wel als bemiddeling paspoort ophalen... heb het gezien bij de buren , zeker als je b.v bang bent of mishandeld bent door de gene die je paspoort heeft. ( lastig is dat het de vader is ). ze mag de wet niet overtreden ... en dat iemand anders je paspoort vast houd.... is een soort van aanzetten tot overtreding . buurtagent gaat echt wel even langs als bemiddeling .... geen loopjongens ... maar daar zijn ze toch voor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ouders die het gezag uitoefenen van een minderjarig kind mogen het paspoort van dit kind in beheer houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ze woont bij haar moeder het is duidelijk een kwestie van pesterij om haar papspoort niet terug te geven, van de vaders kant. ouders mogen niets in beheer houden ! ze moet het ten alle tijden zelf bij hebben... als ze thuis is of samen op pad zijn mag moeder het best in haar tas hebben .... maar alle andere tijden is ze buiten nu verplicht het bij te hebben, dus niet in beheer ergens anders
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@shabiti, U kent de inhoud van het verplichte ouderschapsplan niet.
U roept maar iets en kent de regels niet. U oordeelt zonder inhoudelijke kennis en geeft bedenkelijke adviezen.
Dezerzijds, einde discussie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is in dit geval geen ouderschapsplan, dus die vlieger gaat niet op. Bovendien moet een kind inderdaad als hij/zij buiten is, een identiteitskaart verplicht bij zich hebben. Dus een ouder kan een paspoort thuis wel beheren, maar moet het afgeven als het kind weggaat. In principe heeft de vader het paspoort nu 'gestolen' en je kunt wel degelijk zeggen dat je paspoort gestolen is en dat je daarom een nieuwe aanvraagt.

Antwoorden (2)

Als je vader blijft weigeren , zou ik een identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kost niet vreselijk veel: (dagelijks) probleem opgelost.

(Anders is het als je bijvoorbeeld met vakantie wilt naar het buitenland, maar daarvoor zou ik eens bij de gemeente aankloppen.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Identiteitskaart
Overigens is de toestemming van de (gezaghebbende) ouders niet vereist voor de aanvraag van een identiteitskaart (ID-kaart), indien de minderjarige de leeftijd van 12 jaren heeft bereikt. Op deze wijze kan een snelle en praktische oplossing worden gevonden indien een ouder weigert zijn toestemming te geven. Deze is dan immers niet nodig voor de aanvraag van het reisdocument. Houdt u er echter wel rekening mee dat de identiteitskaart slechts geldig is voor het reizen naar een beperkt aantal Europese landen.

Toegevoegd na 29 minuten:
EX weigert toestemming
Als ex weigert en het niet mogelijk is zijn of haar toestemming én originele paspoort te overleggen? Dan kan aan de rechter vervangende toestemming gevraagd worden. -----Paspoortwet----- Verzoek aan rechter om de vereiste verklaring van toestemming van de weigerende ouder te vervangen door verklaring van de rechter. Andere ouder dient Verzoek in te dienen of minderjarige ZELF als deze inmiddels 16 jaar is.
(Lees bron, komt meer bij kijken.)
Na toewijzing van verzoek door rechter kan paspoort dus zonder toestemming van andere ouder worden afgegeven! en kan een vakantie toch doorgaan.

Lengte procedure
Houd rekening met de rechtbankprocedure, kost vrij veel tijd. In spoedeisende gevallen kan eventueel een kort gedingprocedure overwogen worden, maar ook die procedure kan meerdere weken tijd kosten. Kom dus snel in actie als vakantie ook een reden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag een ID-kaart aan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten
Het bij je dragen van een ID-kaart is zelfs handiger dan een paspoort
Problemen lossen vaak na een tijdje rust, vanzelf op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een rechtbankprocedure en/of kort geding procedure 'vervangende toestemming' is hier niet de goede weg. Er is namelijk door beide ouders toestemming gegeven voor de afgifte van een paspoort.
http://www.kernkamp.nl/nl/diensten/familierecht/omgang-en-gezag/toestemming-aanvraag-paspoort-kind-advocaat/
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Dat wil niet zeggen dat je 24/7 een paspoort bij je moet hebben. Er is een toonplicht en geen draagplicht, al betekent dat in de praktijk dat je wel een identiteitsbewijs bij je moet hebben. Dat hoeft echter geen paspoort te zijn, een identiteitskaart mag ook.

Het lastige is hier dat je minderjarig bent. Je vader heeft daarmee het recht om jouw paspoort in bezit te houden. Het is geen diefstal, bijvoorbeeld. Je kunt aangifte van vermissing doen bij de politie, maar daarmee moet je ook verklaren dat je niet weet waar hij is of wie hem heeft en dat is niet juist. Je zou via de kinderrechter kunnen proberen het paspoort te krijgen, maar het aanvragen van een identiteitskaart is makkelijker.

Voor een identiteitskaart heb je vanaf 12 jaar geen toestemming meer nodig van beide ouders. Voor een nieuw paspoort heb je tot je 18e toestemming van beide ouders nodig. Als toestemming ontbreekt kan de gemeente toch besluiten tot verstrekking. Ook kun je de kinderrechter vragen om vervangende toestemming.

Toegevoegd na 2 uur:
(Ten overvloede: dit is GEEN advies tot het doen van valse aangifte.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Belangrijk is dan te weten wie het ouderlijk gezag heeft: vader of moeder. Ik neem aan dat alleen de ouder met ouderlijk gezag het paspoort mag houden. Vraagsteller woont bij moeder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vragenstelster woont bij de vader en is vanuit dit woonadres weggelopen naar de moeder.
Als niets naders is geregeld blijven beide ouders het gezag uitoefenen na echtscheiding of ontbinding van het partnerschap. Beide ouders blijven dus formeel belast met de juridische verantwoordelijkheid voor hun kinderen.
Inhouden van het paspoort kan onder die verantwoordelijkheid vallen.
De vervangende toestemming voor afgifte paspoort kan alleen aangevraagd worden voor de weigerende ouder. Gemeente mag nooit een paspoort afgegeven als de toestemming van beide ouders, of de vervangende toestemming ontbreekt via schriftelijke toestemming van de rechtbank.
Zo'n procedure kan trouwens enkele maanden duren en is hier ook niet aan de orde. Er is toestemming verleend voor de afgifte van een paspoort.
Advies (zelfs gecamoufleerd) om valse aangifte te doen van vermissing is zeer slecht advies.
MandyVanTVeer moet zo spoedig mogelijk een ID-kaart aanvragen en proberen met alle partijen in vrede tot een vergelijk te komen.