Verlopen ID kwijt en nieuw paspoort aanvrage, wat nu?

Ik moet een nieuw paspoort aanvragen omdat deze 16 mei 2017 verloopt. Nu heb ik een probleem. Ik ben mijn ID kaart kwijt, die al minstens 1 jaar is verlopen. Wat moet ik nu doen? Ik wil geen nieuwe ID kaart want ik heb ook een rijbewijs (die ik in Nederland kan gebruiken als ID) en een paspoort die ik nodig heb voor het reizen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt in Nederland niet altijd het rijbewijs als identiteitsbewijs gebruiken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren
Amadea
7 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat jij zowel een paspoort als een identiteitskaart had? Dan hoef je volgens mij alleen aangifte te doen van de vermissing van de ID-kaart.Het paspoort is geldig voor alle legitimeringen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea, Dat begrijp je verkeerd: de vragensteller hád een ID-kaart en hééft een paspoort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb naast mijn rijbewijs altijd mijn paspoort bij. Maar ik wist niet dat je niet altijd je rijbewijs als ID kon gebruiken. Bedankt voor deze opmerkingen!

Het beste antwoord

Op zich geen probleem.
Leg een verklaring van vermissing af bij je gemeente. Dit is nodig om misbruik van het oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.
Vraag daarna een nieuw paspoort aan.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoef ik dan geen boete te betalen? Ik kan mij herinneren dat toen ik een paar jaar geleden mijn ID kwijt raakte, ik een boete moest betalen
SimonV
7 jaar geleden
Nee, gelukkig niet meer. De boete voor een verloren of gestolen id-kaart is een paar jaar geleden afgeschaft. https://www.skyscanner.nl/nieuws/paspoort-of-id-kwijt-antwoord-op-meest-gestelde-vragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt voor uw antwoord! Ik ben blij dit te lezen!